Hopp til: Navigasjon | Innhold | Undermeny

SkipsmagasinetSkipsmagasinet CV-database

FOTO: NSK NORDNORSK SKIPGSKONSULT AS

Norges første gassdrevende fraktefartøy

Av: Per Rydheim

post(at)skipsmagasinet.no

Publisert: 06.07.12

Fra broa på fartøyet. FOTO: NSK NORDNORSK SKIPSKONSULT AS

Den 20. juni ble M/S «Høydal» overlevert NKS Shipping på Myre i Vesterålen fra Tersan Shipyard i Istanbul. Det er Norges første gassdrevende (LNG) fraktefartøy som skal gå i fôrfrakt på time charter fra BioMars fôrfabrikk på Myre.

Et fullverdig lasteskip som reduserer klimagassen NOx med hele 90 prosent, det er gode nyheter for miljøet og BioMar som ønsker å være miljøbevisst. Nå er «Høydal» på plass i Norge og skal frakte fiskefôr fra BioMars anlegg på Myre i Øksnes kommune til oppdrettsanlegg på kysten. Skipet kan laste 2200 tdw, gjør 14 knop og er et stort steg mot de mål BioMar har satt seg, nemlig mer miljøvennlig transportløsninger.

«Høydal» er utviklet av morselskapet til NKS Shipping; NKS Nordnorsk Skipskonsult AS i Harstad og er utstyrt med en ny type motor fra Rolls-Royce. Drivstoffet er som nevnt flytende naturgass LNG som Norge er storprodusent av, blant annet på Melkøya utenfor Hammerfest. Hvis vi sammenligner dette drivstoffet mot MGO som er et av de vanligste brenslene som benyttes i dieselmotorene i kystfrakteflåten, kuttes NOx utslippene dramatisk og CO2 utslippene reduseres med 25 %. Reduksjonen i NOx-utslippene er ett av regjeringens viktigste klimamål.

BioMar først ute

Fôrprodusenten BioMar skal bruke «Høydal» til transport av fiskefôr fra selskapets anlegg på Myre i Vesterålen. Satsingen på miljøvennlig transport inngår i BioMars program for en bærekraftig havbruk. Som eneste bedrift innen oppdrettsnæring er selskapet sertifisert av DNV (Det Norske Veritas) som bærekraftig.

Sertifiseringen stiller en rekke krav til miljøvennlig og bærekraftig tiltak gjennom hele verdikjeden, fra bruk av råstoff og utvikling av fôr til oppdrett, fordeling og transport.

Fremtidsrettet teknologi

Et samarbeidsprosjekt mellom BioMar, NKS Nordnorsk Skipskonsult AS, Rolls-Royce, tyrkiske Tershan Shipyard og norske myndigheter har ført til den nye teknologien som nå er tatt i bruk om bord i «Høydal». Med dette er den nye teknologien langt på plass for å bygge miljøvennlig lasteskip og sikre bærekraftig transport med minimale utslepp.

Fakta om ”MS Høydal”

(Hentet fra VOL.no): Båten er 70 meter lang og 16 meter bred. Den har en lastekapasitet på 2200 tonn og 50 tonns kran. Utstyrt med Rolls-Royce dynamisk posisjoneringssystem, som lar skipet losse ved oppdrettsanleggene uten å fortøye. Rolls-Royce har levert verdens første rene gassmotor som driver propellen via en aksling. Den yter 1620 kW med to-trinns forbrenning som gir høy ytelse og lav temperatur med minimale utslipp.

Relaterte nyheter




kommentarer levert av Disqus



SkipsMagasinet AS
Frøskeland
8400 Sortland
Telefon: 938 55 508
Orgnr. 912 182 770

Les mer om
SkipsMagasinet.no
Ansvarlig Redaktør
Per Rydheim

Daglig leder
Per Rydheim

Utviklet av:
Intermedia Labs AS
SkipsMagasinet.no arbeider etter Vær Varsom-plakaten - regler for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig omtale bes ta kontakt med redaksjonen.