Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  24.02.2020: Forsiden

Vil satse på nye Hurtigruten-opplevelser

MS TOLLFJORD. Foto: Per Rydheim

Trygve Hegnar tjener en halv milliard, mens Petter Stordalen fryder seg over friske planer om opplevelsesferier til sjøs. Begge varsler nye tider dersom salget av Hurtigruten går igjennom.

Av: NTB Publisert: 29.10.14 kl. 17:20
<- Tilbake til: Forsiden

– Dette kan bli helt eventyrlig, sier Stordalen til NTB.

Onsdag ble det kjent at det britiske investeringsfondet TDR Capital har kastet sine øyne på Hurtigruten. Etter å ha fulgt kystens kronjuvel i nærmere tre år, la fondet i sommer inn et bud på 7 kroner per aksje – 56 prosent høyere enn sluttkursen på Oslo Børs tirsdag.

Til sammen legger TDR nærmere 3 milliarder kroner på bordet for Hurtigruten.

– Vi mener dette er en rettferdig pris. Vi vil at folk skal se at vi mener alvor, sier TDRs representant Jonathan Rosen til NTB.

– Det er ikke noe som er mer attraktivt og unikt innen reiselivssektoren enn norskekysten, slår han fast.

Hegnar selger seg ned

De tre nye eierne har lagt fram tilbudet gjennom det nydannede selskapet Silk Bidco AS, som har inngått transaksjonsavtale med Hurtigruten ASA.

TDR kontrollerer 90 prosent av Silk Bidco, mens Stordalen og Hegnar gjennom sine investeringsselskaper skal eie 5 prosent hver. Det er like mye som Stordalen eier i dag, men innebærer et nedsalg fra drøyt 33 prosent for Hegnar.

For at salget skal gå igjennom, må 90 prosent si ja. Det betyr at den neste største eieren, amerikanske Heidenreich Enterprise Partnership, som kontrollerer 10,43 prosent av aksjene, må akseptere tilbudet. Norskamerikaneren Per Heidenreich, som leder selskapet, ville ikke kommentere tilbudet da NTB snakket med ham onsdag kveld.

Satte prisen

Prisen på 7 kroner per aksje var det Hegnar selv som satte, opplyser han til NTB.

– Jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville selge for mindre, sier Hegnar, som tjener i underkant av 1 milliard kroner og selv tar han en gevinst på 500 millioner.

– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med pengene. Men nå skal jeg i alle fall sørge for at mine resterende aksjer blir enda mer verdt.

Hegnar sørget for en lukrativ avtale med staten i mars 2011, der myndighetene betaler Hurtigruten over 5 milliarder for å drifte ruten Bergen-Kirkenes, skriver Nettavisen.

Hegnar fortsetter som styreformann i Hurtigruten. Også Stordalen beholder sin plass ved styrebordet. For ham var det aldri snakk om å selge.

– Denne seilasen vil jeg være med på, sier han til NTB.

Satser på opplevelser

Stordalen ser for seg en storsatsing på opplevelsesreiser til nordområdene.

– Reiselivet er den nye soloppgangsnæringen for Norge, sa han med sedvanlig entusiasme da oppkjøpet ble presentert på en pressekonferanse onsdag.

Stordalen mener det ligger et stort potensial i oppdagelses-segmentet, som å padle i Trollfjorden og utforske Grønland og Svalbard.

– Det er dette vi må satse på. Verden endrer seg, tidene endrer seg, og kundene endrer seg. Vi skal ha de unike bildene der oppe fra, som nordlyset, og vi skal utvikle produktet og skaffe nye kundegrupper, sier Stordalen til NTB.

Få endringer

Ifølge konserndirektør Daniel Skjeldam blir det få endringer i den daglige driften av Hurtigruten.

– Norskekysten kan ikke flyttes. Vi skal fortsatt drive med daglig transport av folk og gods og post til våre 34 havner, sier han til NTB. Hovedkontoret forblir i Tromsø.

Aksjonærer som representerer 57 prosent av aksjene, har allerede godkjent oppkjøpet. Tilbudet fra TDR blir stående i en måned.

Fakta om Hurtigruten

* Dampskipsruten ble startet i 1893 og gikk fra Trondheim til Hammerfest. Senere er ruten blitt forlenget og går i dag fra Bergen til Kirkenes. 11 skip anløper 34 havner på en rundtur som tar 11 dager.

* Selskapet Hurtigruten Group (senere Hurtigruten ASA) ble dannet da de to gjenværende hurtigruterederiene Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) slo seg sammen i 2006.

* Staten har gitt tilskudd til driften helt fra starten. For perioden 2012-2019 betaler staten 5,1 milliarder kroner, noe som gir et årlig tilskudd på 640 millioner kroner.

* Hurtigruten slet lenge med underskudd, men endte i fjor med et plussresultat på 26 millioner kroner av en omsetning på 3,3 milliarder kroner.

* Hurtigruteskipene har de siste årene beveget seg langt fra norskekysten. Nå kan man dra på cruise med hurtigruta til Svalbard, Grønland, Antarktis og på elver i Europa.



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics