Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  05.08.2020: Forsiden

Rolls-Royce lanserer en ny serie skipsmotorer - utviklet i Bergen

Rolls-Royce lanserer i dag den f ørste motoren i en ny serie skipsmotorer som vil være egnet for både diesel- og gassdrift.

Av: Redaksjonen Publisert: 10.09.14 kl. 19:42
<- Tilbake til: Forsiden

Sammenlignet med eksisterende motorer i Bergen-serien fra Rolls-Royce, byr den nye motorserien på lavere drivstofforbruk, lavere utslipp og lavere livsløpskostnader. Motorene har en effektøkning på 20 prosent per sylinder. Den første motoren i den nye serien, en dieselmotor med typebetegnelse B33:45, blir lansert under Europas største maritime messe SMM som åpner i Hamburg i dag.

Det blir en pressebriefing på messeområdet i dag kl 16:00, i hall A3, konferanserom A3.1. Informasjon finnes også på vår stand,  302 i hall A4, 

– Rederiene vil ha bedre ytelse til lavere pris og samfunnet vil ha renere hav. Denne nye motorfamilien vil levere det kundene etterspør både med tanke på miljø og økonomi, så i dag er jeg veldig glad for å kunne lansere den første motoren i hva som kommer til bli en serie motorer tilpasset en rekke skipstyper, sier Mikael Makinen, President Marine i Rolls-Royce.  

– Våre Bergen motorer er kjent for å være robuste og til å stole på. Denne helt nye modulbaserte serien bygger på dette, men i en fleksibel motorfamilie som er skapt for fremtiden med en rekke mulige konfigurasjoner og drivstoffalternativer. Vi har jobbet med utviklingen av denne motoren de siste tre årene ved motorfabrikken vår i Bergen. Fremover vil våre eksperter her samarbeide med våre kollegaer i Friedrichshafen i Tyskland for å utvide motorserien, sier Makinen.  

20 prosent effektøking per sylinder i forhold til dagens B32:40-serie motorer betyr at effektkravet kan dekkes inn med færre sylindre. Færre sylindre gir lavere vedlikeholdskostnader, og det gir en mer kompakt motor som krever mindre plass om bord. 

? Motorer har tradisjonelt tatt en stor del av driftskostnader og vedlikeholdsbudsjetter på et fartøy, så et sentralt mål har vært å utvikle en motor som senker livsløpskostnadene, sier Thor Humerfelt, programdirektør Bergens Engines i Rolls-Royce Power Systems. – Vi har derfor stor tro på at etterspørselen etter denne motorserien vil øke i takt med at modellutvalget blir større, sier han.

B33:45 har et modulbasert design som gjør både produksjon og vedlikehold enklere. De første utgavene i serien vil ha seks, syv, åtte og ni sylindre i effektområdet fra 3.600 til 5.400kW. Senere kommer V-motorer som dekker et økende effektbehov i markedet for både land og sjø. Diesel- og gassmotorene vil ha felles grunndesign. 

Den nye motorserien er egnet for en rekke ulike offshorefartøyer, inklusive ankerhåndterere, konstruksjonsfartøyer og boreskip. Serien vil også tilpasses ropax-ferger, cruise-, laste- og fiskefartøyer. Den første kontrakten er allerede tegnet, og B33:45 skal leveres i juni 2015 til et nytt fiskefartøy designet av Rolls-Royce for Prestfjord Havfiske. 



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics