Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  19.09.2019: Forsiden

«Polarsyssel» døpt på Svalbard

Isfjordens svane: «Polarsyssel» viser seg fram i spektakulære omgivelser der hun tar gjestene med på visningstur på Isfjorden. Foto Havyard.

Havyard Ship Technologys bygg 120 «Polarsyssel», et Havyard 832 L WE design ble lørdag behørig døpt og feiret på i Longyearbyen på Svalbard.

Av: Redaksjonen Publisert: 21.09.14 kl. 13:56
<- Tilbake til: Forsiden

Ministerbesøk: Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen hadde også tatt turen til Svalbard for å være med på dåp og feiring av det nye Sysselmannfartøyet. Foto HavyardDøpt i champagne: Gudmor Inger Aarvaag Stokke i dyp konsentrasjon før flaska knuses i skutesida på «Polarsyssel». Foto Havyard

«Polarsyssel» ble tidligere denne måneden levert fra Havyard Ship Technology’s verft i Leirvik i Sogn til det islandske rederiet Fafnir Offshore. Skipet har en langtidskontrakt der det skal operere seks måneder av året i seks år for Sysselmannen på Svalbard.

Nytt design i hardt vær

På overfarten fra Tromsø til Longyearbyen fikk «Polarsyssel» virkelig prøve sjøegenskapene sine da den møtte både kuling og full storm. Kaptein Kjetil Enoksen var full av lovord etter å virkelig ha fått prøvd ut skuta i Barentshavet. – Vi har hatt hardt vær på størsteparten av overfarten, sier kapteinen og fortsetter, - Vi hadde stiv kuling fra vest mesteparten av tiden og full storm på vei inn til Svalbard. En supplybåt av denne typen vil vanligvis rulle ganske kraftig med bølgene inn fra siden, men «Polarsyssel» oppførte seg eksemplarisk, var retningsstabil og var behagelig å være om bord i med lite støy og vibrasjoner. Også når vi fikk stormen rett forfra var skuta fantastisk og vi hadde nesten ikke slag. Jeg har aldri opplevd maken til båt og ser lyst på å styre denne skuta framover, smiler en storfornøyd kaptein.

«Polarsyssel» er et Havyard 832 L WE (Wave Edition) design og det første av sitt slag. Havyard Design & Solutions har utviklet designet spesielt med tanke på brennstofføkonomi og sikkerhet og komfort for mannskap både i godt og dårlig vær. En kombinasjon av strømlinjeformede undervannslinjer med twin skeg (to kjøler akter) og et overvanns forskip med vekt på små angrepsvinkler mot store bølger har nå vist sin fortreffelighet i praksis.

Celebre gjester

I tillegg til representanter fra Sysselmannen på Svalbard, rederi, operatør og verft deltok samarbeidspartnere fra banker, meglerhus, oljeselskap og andre på dåpen. I tillegg var Regjeringen representert med selveste Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen. Det viser hvor viktig Svalbard og arbeidet til Sysselmannen er for den norske stat.

Gudmor for «Polarsyssel» var Inger Aarvaag Stokke som nå jobber ved Polaravdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet og tidligere var ansatt ved Sysselmannen på Svalbard. Stokke ønsket som vanlig hell og lykke til båt og mannskap på alle hav og knuste champagneflaska i den polarblå skutesida.

Visningstur i spektakulær natur

Etter at dåpsseremonien var vel gjennomført tok «Polarsyssel» gjestene sine med på en tur på Isfjorden utenfor Longyearbyen. Den arktiske naturen med de spektakulære fjellkjedene som omkranser fjorden var et flott bakteppe når «Polarsyssel» skulle vise seg fram i sitt rette element. Gjestene fikk ta båten nærmere i øyesyn fra kjøl til mastetopp og kunne nyte forfriskninger og nyte naturen fra den flotte brua på skipet.

Etter noen timer i sjøen klappet «Polarsyssel» til kai igjen i Longyearbyen og fornøyde gjester gikk i land for å gjøre seg klar til festmiddagen om kvelden.

Også fra de fastboende fikk «Polarsyssel» mange beundrende blikk og de vil også få mulighet til å komme om bord ved en senere anledning når det arrangeres åpent skip.

Om kvelden ble «Polarsyssel» som seg hør og bør feiret med festmiddag og taler fra verter og gjester.

Hoveddata Havyard 832 L WE «Polarsyssel»

Lengde:                     88,5m m

Bredde:                     17,6 m

Fart:                           14,5 knop

Dekksareal: 850 m2

Lugarkapasitet:        30 personer

Dødvekt:                   3700 tonn

Havyard Design & Solutions har levert design og tegninger for bygging av skipet.

Havyard Ship Technology har stått for prosjektledelse, oppfølging av skrogbygging, utrustning, ferdigstillelse og testing ved verftet i Leirvik i Sogn.

Havyard Power & Systems har levert elektroengineering, Havyard IASTM alarm- og automasjonsanlegg, Power Management System, Havyard ConceptBridgeTM, Navigasjons- og kommunikasjonsutstyr og Multi Control System.

Norwegian Electric Systems i Bergen, som Havyard er deleier av har levert det dieselelektriske framdriftsanlegget til skipet.



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics