Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.05.2017: Forsiden

Ny redningsskøyte gjør Vestfold-kysten tryggere

– Moderne redningsskøyter er viktig for sikkerheten til sjøs, sier styreformann Richard Arnesen i Eckbos Legat, som har fullfinansiert RS ”Eivind Eckbo”. Den nye redningsskøyta ble døpt i Tønsberg mandag.

Av: Redakjsonen Publisert: 01.11.14 kl. 16:31
<- Tilbake til: Forsiden

RS "Eivind Eckbo" blir stasjonert i Tønsberg, med operasjonsområde mellom Horten og Stavern. 

- Den generøse gaven fra Eckbos legat hjelper oss å styrke beredskapen i et skjærgårdsområde som både er Norges best besøkte i sommerhalvåret, og som rommer nye Færder nasjonalpark, med en sårbar fauna, sier president Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.

Den nye redningsskøyta tilhører Bergesen-klassen og har en byggekostnad på nærmere ti millioner kroner. Den har fått navn etter Eivind Eckbo (1873-1966), som grunnla Eckbos Legater på sin 50-årsdag i 1923. Eckbo gjorde suksess som offiser, jurist og forretningsmann – samtidig som han utmerket seg som filantrop og folkeopplyser. Eckbos Legat er en privat stiftelse som yter støtte til en rekke allmennyttige formål.

– Redningsselskapet og dets frivillige mannskap gjør en meget viktig innsats, og det er en glede for Eckbos Legat å kunne bidra til at de har det beste og mest moderne utstyret, sier styreformann Richard Arnesen i Eckbos Legat.

Styremedlem Margaret Eckbo, som er gift med legatstifterens sønn, var gudmor under den høytidelige dåpen på brygga i Tønsberg. 

– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap i din ansvarsfulle gjerning langs den norske kyst, lød dåpsordene til den nye redningsskøyta.

80 frivillige mannskaper

RS ”Eivind Eckbo” skal bemannes av Redningsselskapets sjøredningskorps i Vestfold, som består av rundt 80 operative frivillige fordelt på vaktlag på fire personer. Redningsskøyta i Tønsberg har helårsdrift og rykker årlig ut på rundt 250 oppdrag, og assisterer 500 - 600 mennesker. Årets fine sommer var den travleste siden sjøredningskorpset ble opprettet i 2013. 

– Vi gleder oss veldig til å ta i bruk RS ”Eivind Eckbo”, som blir et fantastisk arbeidsverktøy i vårt farvann. Den er større, hurtigere og svært velutstyrt, sier båtfører Tor Honningsvåg, som også er leder i sjøredningskorpset i Vestfold.

Fakta om RS 156

RS 156 "Eivind Eckbo" er bygget hos Swede Ship Marine AB på den svenske vestkysten. Hun er en kompakt og innholdsrik redningsskøyte på 45 fot, spesielt prosjektert for frivillig besetning. Den støysvake broen har fire stoler med demping og sofabenk med plass til båre. Et stort, plant arbeidsdekk skal gi besetningen en best mulig plattform for å kunne yte sitt beste for de sjøfarende. Akter på båten er det en kraftig slepekrok, tilpasset slepekraften på over 3 tonn. På skrogsiden er det montert et spesielt tilpasset nett for å kunne plukke opp mennesker fra sjøen under krevende værforhold. Til hjelp under slokking av branner i båter og strandsone har skøyta en kraftig fastmontert brannpumpe. Av bergingsutstyr finnes det blant annet en effektiv flyttbar lensepumpe.

To SAAB Iveco dieselmotorer på samlet snaue 1000 hestekrefter driver båten opp i en toppfart på rundt 37 knop og en servicefart i lastet tilstand på 33 knop. Den har ikke vanlige propeller, men vannjet. Ved hjelp av kraften fra motorene pumper disse ut stråler med vann i stor mengde og hastighet, som igjen gir båten sin fart gjennom vannet. Den manøvreres lett ved at vannstrålene dreies. I tillegg har føreren en fotpedalbetjent baugpropell til rådighet.

Skrog og overbygg er laget i såkalt glassfiberarmert sandwich for å begrense båtens vekt og dermed drivstofforbruk, NOx og CO2 utslipp. I tillegg blir båtens hekkbølge så liten som mulig. For å gi båten best mulig evne til å forsere grov sjø er det bygd inn en ballasttank i baugen.

Hoveddimensjoner:

Skroglengde 13,85 meter

Største bredde 4,2 meter

Dypgang ca. 0,7 meter

Fremdrift: Vannjet

Motorisering: 2 x 500 hk Saab



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics