Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.09.2017: Forsiden

M/S GAMLE MÅRØY - et imponerende skue

M/S MÅRØY ved kai ved Blokken Skipsverft AS. Foto: Per Rydheim

Vi var i dag ved Blokken Skipsverft og beskuet GAMLE MÅRØY fra avstand. Det var et imponerende syn, etter intensivt dugnadsarbeid ved Blokken Skipsverft.

Av: Per Rydheim Publisert: 12.08.15 kl. 17:56
<- Tilbake til: Forsiden

GAMLE MÅRØY har i lengre tid fungert som hvalsafaribåt med base i Stø i Vesterålen under navnet LEONORA, eiet av  Arctic Whale Tours As. Skipet ble lagt i opplag i Blokken, da rederiet kjøpte ARCTIC EHALE 1 fra Varanger Politikammer i 2012. Etterhvert begynte det å se skummelt ut for skipets skjebne.

Like før verftet solgte skipet til et skipsopphuggeri, klarte ildsjelen Håkon Rønbeck å få stoppet dette. En venneforening ble dannet og etter søknad fikk fikk de innvilget 5 millioner kroner til bevaring og oppussing av fartøyet.

Kort tid etter ble skipet tatt opp på slipen i Blokken, 2. februar 2015, og nå den 10. august kl 11.00 ble det sjøsatt, nyoppusset og fin. - Det som tidligere minnet om et skipsvrak er i dag blitt en svane.

Skipet har blant annet skiftet en mengde stål i skroget, slik at det tilfredsstiller sjøfartsdirektoratets krav. Ny hjelpemotor med el. Generator har også blitt montert, nye starteluftkompressorer, nyoppusset bysse og nytt teakdekk for og nevne noe. I tillegg er det støpt inn 12 tonn i rommet til ballast. Skipet har også fått passasjersertifikat for 84 passasjerer

Dugnadsgjengen har lagt ned utallige timer og til tider har de jobbet døgnet rundt for å komme i mål. Resultatet har ikke uteblitt! På få måneder har de forvandlet skipet til et respektabelt objekt som kan bære FFR snart 100-års historie med verdighet.  Dette må være rekord i å pusse opp et fartøy av denne størrelsen. Måtte det få seile i mange år under de nye eierne og være en kulturbærer for det som engang var! All respekt til initiativtakerne fra Finnmark!

Litt historikk om skipet:

Levert 5. mai 1959 fra Kaarbøs Mek. Verksted i Harstad som bygg nr. 26, under navnet MÅRØY for Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest.

Det målte 216 brt., og lengden var 32,36 meter, samt en bredde på 6,9 meter. Det var sertifisert for 100/140 passasjerer og kunne ta last.

Fremdriften ble besørget av en 5-syl Wichmann diesel som utviklet 400 bhk. Det ga skipet en fart på 10 knop.. Ruteområdet ble hovedsakelig i Vest Finnmarksrutene.

Fra 1980 sto P/R Per G. Mikkelsen i Myre i Vesterålen som eier. Han omdøpte skipet til NORDVAKT og satte det inn i bruksvakttjeneste. Før det i 2006 ble solgt til Harlvard Lars Mikkelsen som ga det navnet LEONORA. Etter det har den hatt Vestfjord Cruise som eier før den havnet på Myre som hvalsafari-båt med utgangspunkt fra Stø.



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics