Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  07.07.2020: Forsiden

Klart for fartøy nummer tre for Kystverket

Skisse av Kystverkets nye fartøy OV ”Bøkfjord”, som skal leveres i mars 2016.(Illustrasjon Hvide Sande Skibs- og Baadgyggeri/Kystverket)

Mandag 30. juni ble tildelingsbrev for det tredje av Kystverkets nye fartøyer avklart og sendt. Det nye fartøyet skal bygges av Hvide Sande Skibs- og Baadbyggeri i Danmark, og skal leveres i mars 2016.

Av: Redaksjonen Publisert: 02.07.14 kl. 12:31
<- Tilbake til: Forsiden

Kontrakten på det nye fartøyet skal signeres 11. juli. Kontrakten omfatter også opsjon på et fartøy nummer fire i henhold til Kystverkets fartøysfornyingsplan. Fra før har Kystverket fått bygd, og satt i drift, OV ”Utvær” og OV ”Skomvær”. Disse går i tjeneste på henholdsvis Vestlandet og i Nordland.   

Fartøyet som skal levers i mars 2016 vil få navnet OV ”Bøkfjord”, og er planlagt for tjeneste i Troms og Finnmark

– Vi har hatt en god prosess i forkant av tildelingen. I alt fem verft ble prekvalifisert. Fra dette mottok vi fire tilbud, der tre av verftene lenge var med i konkurransen. Valget falt til slutt på Hvide Sande Skibs- og Baadbyggeri ut fra en totalvurdering der totaløkonomien var mest tungtveiende, forklarer prosjektleder i Kystverket, Kurt-Ivar Gram Franck. 

Skroget skal bygges i Szczecin i Polen, og så utrustes ved verftet i Danmark. Det vil bli brukt norske leverandører på mye av utstyret.

Det nye fartøyet som nå skal i bygges vil ha de samme multifunksjonelle egenskapene som de to foregående, og vil langt på veg også se likt ut.

– Det er altså snakk om et fartøy som i konsept er det samme som de to foregående. For et utrenet øye vil det se ut til å være veldig likt de to foregående, men det blir noen endringer i design. Kystverket får mye god båt for pengene. Vi har også med oss erfaringene som er gjort med ”Utvær” og ”Skomvær” inn i dette prosjektet.  I tillegg er verftet leverandør av danskenes bøyefartøyer, og de erfaringene er også med inn, forklarer Gram Franck. 



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics