Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Forsiden

ISPS avtalen– har den ødelagt norske havner?

Illustrasjonsfoto. Hentet fra Trondheim Havn

ISPS står for International Ship and Port Facility Security Code, her er noen kommentarer til ISPS avtalen.

Av: Per Rydheim Publisert: 29.01.12 kl. 17:16
<- Tilbake til: Forsiden

Som en konsekvens av terrorangrepet mot New York 11. september 2001 ble det i IMO, FN`s sjøfartsorganisasjon, laget forslag til krav om havnesikring, den såkalte ISPS avtalen. Denne avtalen følger Norge.

I løpet av kort tid ble nesten alle norske havner utrustet med flettverksgjerder med piggtråd på toppen, slik ISPS avtalen krevde. Dette har hindret at den menige mann i gaten ikke lenger kunne ferdes fritt på havnen lenger.

Nettopp det at man ikke kan ferdes fritt på havnene/kaiene har ergret mange i en årrekke. Terrortrusselen slik undertegnede ser det, har ikke blitt mindre siden gjerdene kom. Det å nekte folk avgang til havner og kaier er vel den største terroren som har rammet de som tidligere ferdes langs kaiene. De fleste gjerder som er satt opp klarer ikke en gang å holde huskatten borte fra de terrorsikrede områdene.

Det er ikke noe klare prosedyrer for å hindre terror fra sjøsiden inne i havneområdene. Ei heller blir folk scannet eller visitert ved om bord og i landstigning fra skipene. Når for eksempel hurtigruten anløper en havn, er havnen sperret til skipet er fast fortøyd. Men det er ingen som sjekker lasten/biler for bomber – eller andre farer når det blir lastet om bord i skipene. På og avstigende passasjerer blir heller ikke sjekket. –Så hvorfor sperre av havneområdene med flettverksgjerder med piggtråd når sikkerheten svikter på alle de andre områdene?

<script language="javascript" src="http://webstat.no/?br/perry"></script>



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics