Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  16.07.2019: Forsiden

Holmøys nye ”Langøy”

Prestfjord Havfiske AS skal erstatte Langøy med dette fartøyet. Foto: Prestfjord Havfiske AS

To år etter leveringen av ”Prestfjord”, er Holmøy familien i gang igjen med nye byggeplaner. Nye ”Langøy” er planlagt levert i februar 2016.

Av: Per Rydheim Publisert: 17.06.14 kl. 20:04
<- Tilbake til: Forsiden

Rederiet har allerede skrevet kontrakt med et spansk verft om byggingen, og fartøyet skal etter planen leveres ved årsskiftet 2015-2016.

– Langøy er for gammel og for liten. Det har vi lenge visst. Men vi har måttet ta ting i riktig rekkefølge, og nå er tida inne for å bygge ny båt til erstatning for Langøy, sier Knut Roald Holmøy, daglig leder i Prestfjord Havfiske AS til Bladet Vesterålen.

Selskapet med base på Sortland har tre fullstrukturerte trålere. De to andre trålerne er ti år gamle; ”Sunderøy” og to år gamle ”Prestfjord”. Nå blir også det siste fartøyet topp moderne.

Fartøyet blir tilsvarende ”Prestfjord”, men litt større. Med sine 69 meter lange og 16 meter brede skrog, blir den fire meter lengre og en meter bredere enn ”Prestfjord”.

Tråleren får likt utseende og samme utstyr som ”Prestfjord”. I praksis betyr det at den utstyres for produksjon av sløyd og hodekappet fisk som fryses om bord.

– Dersom markedet og prisene endres, kan det hende vi bygger om til filetproduksjon om bord. Vi ønsker det, og har tillatelse til å ha to båter med filetfabrikk om bord. Men foreløpig har vi ikke valgt å ha slik produksjon, sier Holmøy til Bladet Vesterålen.

Bygges i Spania

Nytråleren, som skal bygges av Freire Shipyard i Vigo i Spania, designes for fisketørn som både vil vare lengre i tid og som vil gå til fiskefelt som er lenger unna kysten enn det som er vanlig i dag. Fisken flytter seg nordover, og flåten må følge etter.

– Verftet er kjent for å bygge fiskebåter og vi er veldig komfortable med valget vi har gjort.

Han ønsker ikke å gå ut med kontraktssum på fartøyet, men sier det investeres for mellom 250 og 300 millioner kroner i den nye båten.

– Det er ei stor investering. Fram til nå har vi brukt mye penger på å sikre oss rettigheter. Nå var tiden kommet for å investere i båt, sier han ti Bladet Vesterålen.



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics