Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  21.02.2017: Forsiden

Havyard leverer vindmølleskip nr. to til Esvagt

Vindmølleskip i blankestilla: «Esvagt Faraday» hadde både solskinn ruskevær under uttestingen på prøveturen ved verftet i Sognefjorden. FOTO: Havyard

I dag har Esvagt overtatt det andre av tre Havyard 832 SOV vindmølle serviceskip fra Havyard Ship Technology AS

Av: Per Rydheim Publisert: 26.03.15 kl. 17:11
<- Tilbake til: Forsiden

Service til Siemens vindmølleparker

Havyard Ship Technologys nybygg 119 «Esvagt Faraday», et Havyard 832 SOV vindmølle serviceskip, er det andre som blir levert til Esvagt. Det første, nybygg 118 «Esvagt Froude» ble levert i midten av februar. Det tyske selskapet Siemens Wind Power har hyret inn begge skipene på langtidskontrakter for å drive service på deres offshore vindmølleparker. «Esvagt Froude» går på en femårskontrakt for Siemens og betjener vindmølleparken Baltic 2 i Østersjøen og «Esvagt Faraday» skal inn på en tiårskontrakt og betjene Butendiek-prosjektet i den nordre delen av den tyske sektoren av Nordsjøen.

Tilbakemeldingene fra det første vindmølleskipet, «Esvagt Froude» er gode og rederi og operatør ser fram til å sette «Esvagt Faraday» i arbeid».

Kontrakten på de to første Havyard 832 SOV vindmølle serviceskipene ble inngått i juli 2013. I tillegg har Esvagt bestilt ytterligere et Havyard 832 SOV fra Havyard, som skal inn i en kontrakt for Dudgeon vindmøllepark som er operert av Statoil.

Utvikling og testing

Havyard 832 SOV er et nytt Havyard designTM i et nytt marked for Havyard. Fundamentet for å utvikle et slikt nytt design er den brede kompetansen og erfaringen Havyard har innen design og bygging av avanserte offshore og fiskefartøy.

- Det vil alltid være utfordringer med utvikling og produksjon av nye produkt, og det hadde også vi når vi bygde det første vindmølleskipet, sier Lasse Stokkeland som leder Havyard Ship Technology AS. – Fordelen med å ha kontroll på både design og bygging av nye skipstyper er at vi får testet ut nye løsninger og fanget opp eventuelle endringer som må gjøres før flere skip bygges enten ved eget eller eksterne verft. Selv om «prototypen» og nr. to her kom tett på hverandre var det mye læring fra den første som kom prosjektgjennomføringen på nummer to til gode. Vi er veldig godt rustet til å bygge enda flere skip til dette spennende markedet, eller yte støtte til andre verft som vil bygge vårt design, konkluderer Stokkeland.

Kontroll på verdikjeden

Bygg 119 er utrustet og ferdigstilt ved Havyard Ship Technology AS i Leirvik i Sogn.

Havyard Design & Solutions i Fosnavåg har levert design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg har Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levert elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard ConceptBridgeTM.

Havyard Ship Technology har nå fiskefartøy, brønnbåter, offshoreskip, isbrytere og serviceskip til vindmølleparker under bygging til redere fra Norge, Island, Danmark og Russland.

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard designTM i Brasil, Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon 79 Havyard designTM.

Rederiet

ESVAGT ble etablert i 1981 og har hovedkontor i Esbjerg i Danmark. De opererer innen beredskapsfartøy og ankerhåndteringsfartøy, sikkerhetstrening, oljevernberedskap og personelltransport og service til offshore boligenheter og vindmølleparker. ESVAGT har en flåte på 41 fartøy pluss 3 nybygg inklusiv fartøyet som er under bygging hos Havyard.

Havyard 832 SOV

Havyard 832 SOV designet er utviklet av det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions. Skipet har som hovedoppgave å huse og frakte personell og utstyr til service og vedlikehold på offshore vindmøller. Det innebærer blant annet at skipet har et spesialisert landgangssystem som gjør det mulig å overføre personell fra skipet til vindmøllene under tøffe værforbehold. Det er ellers lagt vekt på gode fasiliteter og komfort for personellet om bord, gode evner til å holde posisjon ved vindmøllene og miljøvennlig og økonomisk transitt mellom baser i land og vindmøllene offshore. Havyard 832 SOV har et forskip designet for å ha gode egenskaper både i smul og røff sjø og akterskip med twin skeg (to kjøler) som forbedrer ytelsen til skrog og propeller med hensyn på driftsøkonomi.

Lengde: 83,7 m

Bredde: 17,6 m

Fart: 14 knop

Innredning: 60 personer

 



comments powered by Disqus
 
Real Time Analytics