Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Erstatningshurtigruten

Erstatningshurtigruten

 
 

Skip som har seilt i "erstatnings hurtigrutenruten" *

Navn

MK "Skandfer"

MK "Mil 33"

MK "Maiblomsten"

MK "Vaaland"

MK "Morild I"

MK "Trygg I"

MK "Uløy"

MK "Svanhild"

MK "Juno"*

MK "Flid III"*

MK "Driveren"

Navn:

MK "Polarfjell"

MK " Blåsel"

MK "Welcome"

MK "Yngvard"

MK "Grinnøy"

MK "Ethel May"

MK "Gry III"

MK "Harbakk"

MK "Brødrene Nygaard"*

MK "Nordfisk"*

MK "Heet"

Navn:

MK "Åse"

MK "Heimdal II"

MK "Moder II"

MK "Angle I"

MK "Hell"

MK "Jana"

MK "Meløy"

MK "Einar II"

MK "Fiskarjenta"*

MK "Vårsild"*

MK "Drott"

Navn:

MK "Nordlys III"

MK "Bilbao"

MK "Møllergutten"

MK "Havnnes"

MK "Ringøy"

MK "Hansnes"

MK "Fræmad"

MK "Karoline"*

MK "Driveren"

MK "Jana"

MK "Queen of the Fleet"?

 

 
 

* Tilfeldige båter innleid i ruteen.

Etter senkningen av "Richard With" utenfor Rolvsøya i 1941, innså man at det var for farlig å sende hurtigruteskipene oppover til Kirkenes. Det ble besluttet å opprette et kontor i Tromsø, som skulle ha det administrative ansvaret for befordring av last, post og passasjerer som skulle nordover fra Tromsø. Kontoret i Tromsø ble styrt fra administrasjonen i VDS på Stokmarknes. Over 40 mindre og større kuttere ble leid inn for hurtigrutedrift Tromsø - Finnmark, også kalt Erstatnings-Hurtigruten, i perioden 1941 -1944.

 
Real Time Analytics