Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > Olaf Kyrre

DS Olaf Kyrre (JSPW)

D/S "Olaf Kyrre", her fotografert ved Lister i 1902. (Foto: ukjent. Per Rydheim`s samling).
D/S "Olaf Kyrre", her fotografert ved Lister i 1902. (Foto: ukjent. Per Rydheim`s samling).
Profiltegning av Mike Bent.
Profiltegning av Mike Bent.

I hurtigruten  1895 - 1906

Historie:

1886: Levert fra Laxevaag mek. Verksted (Martens & Olsen), Bergen, som "Olaf Kyrre" til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 21. Kontraktspris: 360.000,-. Det første norske skipet med elektrisk belysning. Kapasitet: 82 køyer.

Tonnasje: 963 brt., 702 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 195,8/29,2/20,7 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (Laxevaag), ytelse 174 nhk, 840 ihk, fart 10-11 knop.

09.07.1886: Inn i Hamburg ruten, i sommersessongen som turistskip.

1887-93: I turistrute om sommeren Bergen - Trondheim - Nordkapp. Ellers hovedsakelig i Hamburg-ruten.

1892: Dekkshus forut redusert. Nettotonnasjen redusert til 699 tonn. Maskinen omregulert. Ytelsen økt med 100 ihk.

1893: Skiftet propell. Grundig maskinettersyn. El. ledninger omlagt.

1895: Bestikklugar på kommandobru oppsatt. Innredet 3. plass kahytt i skipets forre lasterom.

06.06.1895: Inn i hurtigrutefart.

01.1896: Tatt ut av hurtigrutefart da nybygget "Erling Jarl" ble satt inn. Tilbake til Hamburg-ruten.

05.1886: Dokksatt i Hamburg  for bunnpuss.

09.1896: I opplag ved Laxevaag Værft. Hoved og donkey kjelen skiftet. Nytt dampstyreapparat. Akterkran delvis fornyet. Nye klyss. Senere ved Nordre Verft for ettersyn. Rep av dekksmaskineri.

25.09.1899: I opplag ved Nordre Verft og arrangert for hurtigrutefart Trondheim - Tromsø T/R.

04.10.1899: Inn i hurtigrutefart fra Trondheim.

11.1901: Kolliderte med russisk lasteskip i Sandorstrømmen. Reparert ved Nylands mek. Verksted,

22.09.1902: Grunnstøtte ved Nyholmsodden under innseiling til Bodø. Trukket av grunnen av "Haakon Jarl" og "Astræa".

1903: Avløst av  "Haakon Adalstein". Tilbake i Hamburg-ruten.

1906-09: I rute 7a: Kristiania - Bergen - Trondheim.

07.09.1907: Grunnstøtte ved Ypse i Herløfjorden (nord for Bergen). Retur til Bergen for reparasjon.

10.07.1909: Grunnstøtte ved Bjogna på Hustadvika i tett tåke, på reise Molde - Kristiansund. Passasjerer og gods tatt opp av dampskipene "Mercur" og "Turid. Fikk slått hull i baugen. Skroget revnet etter noen dager og sank.

1894: Ny donkeykjele.

08.1886: Mistet 3 propellblader på nord-tur, til Trondheim sammen med "Henrik Wergeland". Dokksatt for reparasjon.

1894: Ny tonnasje: 928 brt., 571 nrt.

10.07.1909: Grunnstøtte på Bjogna på Hustadvika på reise Molde - Kristiansund med post og passasjerer.

 
Real Time Analytics