Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Vesterålen/Vesterålen II (II) (LHUQ)

MS Vesterålen/Vesterålen II (II) (LHUQ)

M/S Vesterålen. (Foto: Skjegstad, Per Rydheim`s samling.)
M/S Vesterålen. (Foto: Skjegstad, Per Rydheim`s samling.)
Profiltegning av Vesterålen, Mike Bent.
Profiltegning av Vesterålen, Mike Bent.

I Hurtigruten 1950-1983

Historie:

29.03.1950: Levert av Cantieri Nav. Riuniti, Ancona, som "Vesterålen" for Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, bygg nr.: 231. Sertifisert for 450 passasjerer. Køyekapasitet 77 på 1. plass, og 108 på 2. plass. Pris ca 9,66 mill. Nkr.

Tonnasje: 2117 brt., 1099 nrt., og en lasteevne på 585 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 81,93/12,49/6,55 (Meter).

Maskineri: 8 syl. 2T EV DM (SA Fiat SGM, Torino), ytelse 2500 bhk, fart:17,75 knop.

11.04.1950: Inn i hurtigruten fra Bergen på sin første tur nordover til Kirkenes. "Hadsel" tatt ut av hurtigruten.

1962: Til Trondheims mek. Verksted for utbedring av brannsikkerheten på 2. plass røykesalong, samtidig som denne ble bygget ut i full bredde. Noen år senere ble 2. plass spisesalong gjort om til kafeteria.

18.11.1963: Gikk på grunn sør for Folla, måtte i dokk i Trondheim, med bunnskader forut samt at maskinfundamentet hadde fått seg en dunk.

13.12.1963: Inn i hurtigruten igjen.

26.03.1970: Kolliderte med "Venlo" på Valderhaugfjorden. "Venlo" sank.

19.01.1972: Kolliderte med "Hystein" i Hjeltefjorden. "Hystein" sank straks. 2 mann omkom.

16.11.1978: I nordgående rute på Hornelflua ved Hornelen sør for Måløy fikk skipet havari. Lekkasjen var så store at det ble besluttet å sette skipet pågrunn ved Hamnen i Skatestraumen. Vannet steg helt opp til C dekket. Til Bergens mek. Verksted, Laksevåg i dokk. Skipet holdt på å bli kondemnert. Hele det elektriske anlegget måtte fornyes.

20.01.1979: Inn i hurtigruten igjen etter reparasjonen.

14.01.1983: Omdøpt "Vesterålen II".

02.1983: Ut av hurtigruten, og lagt opp i Bergen. Lagt ut for salg.

03.06.1983: Solgt til Northern Shipping A/S, Oslo, Stokmarknes. Omdøpt "Ralen".

26.04.1984: Solgt til Fekete & Co. A/S, Tønsberg. Omdøpt "Annexet".

03.1990: Solgt til Cafe Arken, Sundsvall, Sverige for Skr. 3.150.000,-. Omdøpt "Nordstjernan af Sundsvall".

09.1991: Solgt til Etoile Marine Ltd., Nicosia/Limassol, Kypros for 1 mill. kroner. Skulle etter planen slepes til Middelhavet for å brukes som hotellskip, men ble liggende i fortøyningene i Rotterdam. Slettet av Loyd`s register.

10.1995: Solgt til spanske opphuggere. Hugget i Vigo.

 
Real Time Analytics