Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Sanct Svithun (II)

MS Sanct Svithun (II)

M/S Sanct Svithun går fra kai i Svolvær. Bildet er tatt før 1961. (Foto: Per Rydheim`s samling)
M/S Sanct Svithun går fra kai i Svolvær. Bildet er tatt før 1961. (Foto: Per Rydheim`s samling)
Profil av Sanct Svithun, Mike Bent
Profil av Sanct Svithun, Mike Bent

I Hurtigruten 1950-1962

Historie:

05.1950: Levert fra Cantieri Riuniti dell`Adriatico, Ancona, som "Sanct Svithun", for Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger, bygg nr.: 232. Sertifisert for 575 passasjerer. Køyekapasitet 77 på 1. plass, 108 på 2. plass.  Pris ca 9,66 mill .Nkr.

Tonnasje: 2095 brt., 1086 nrt., og en lasteevne på 560 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 267,7/41,0/21,5 (fot)

Maskineri: 8 syl. 2T EV Fiat DM (Fiat Stabilimento Grandi Motori, Torino), ytelse 2500 bhk, fart 15 knop.

01.1952: Grunnberøring i Risøyrenna, men gled av og fortsatte rundturen. Det skulle vise seg å bli problemer med maskinen, og hun måtte gå direkte til Bergen for reparasjon.

01.05.1952: Gikk pågrunn på Rødskjærsnaget ved Brønnøysund, kom av ved egen maskin, og gikk til Sannesjøen for dykkerundersøkelse. Passasjerer overført til "Midnatsol". Skipet returnerte til Bergen for reparasjon.

02.1961: Ombygget og modernisert ved Rosenberg mek. Verksted, Stavanger. 2. plass innredningen ble bygget om. Samtidig ble røkesalongen akter bygget ut i borde etter de erfaringer man hadde fra "Erling Jarl".

Ny tonnasje: 2172 brt., 1155 nrt.

21.10.1962: Grunnstøtte og sank sydvest av Nordøyan fyr på reise Trondheim - Rørvik i nordgående hurtigrute. Kommunikasjonsvikt på broa var trolig årsak til at skipet kom fullstendig ut av kurs over Folla. 41 mennesker omkom ved forliset.

 
Real Time Analytics