Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Ragnvald Jarl/Harald Jarl (LKNC)

MS Ragnvald Jarl/Harald Jarl (LKNC)

M/S Ragnvald Jarl. (Foto: Ukjent. Per Rydheim`s samling)
M/S Ragnvald Jarl. (Foto: Ukjent. Per Rydheim`s samling)
Profiltegning Ragnvald Jarl, Mike Bent
Profiltegning Ragnvald Jarl, Mike Bent
Profiltegning Ragnvald Jarl, Mike Bent
Profiltegning Ragnvald Jarl, Mike Bent

I Hurtigruten 1942-1956

03.1930: Levert fra Burmeister & Wain, København, Danmark, som "Bornholm" for A/S D/S på Bornholm af 1866, Danmark, bygg nr.: 123.

Tonnasje: 1350 brt., 804 nrt., og en lasteevne på 570 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 255,0/38,1/18,5 (Fot).

Maskineri: 6 syl. 4T EV DM (B&W), ytelse 1600 bhk, fart 14 knop.

1930: Inn i nattrafikk mellom Bornholm og København.

30.08.1940: Innkjøpt av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim. Omdøpt "Ragnvald Jarl".

10.1940: Ombygget ved Fredrikstad mek. Verksted. Ny tonnasje 1789 brt, 992 nrt, og en lasteevne på 570 tdw. Sertifisert for 540 passasjerer. Pris 3,0 mill. Nkr.

30.10.1942: Inn i hurtigrutefart Trondheim - Tromsø T/R.

1942/44: I hurtigrutefart.

04.10.1943: Flybombet under redningsarbeide på helgelandkysten.

27.10.1943: Innstilt avgangen i Trondheim p.g.a. olje mangel.

21.09.1944: Tatt "in Anspruch". Ombygget til troppetransport.

05.1945: Ferdig ombygget.

05.1945: Tilbake levert rederiet.

06.07.1945: Ferdig fra verkstedet og inn i hurtigrutefart fra Trondheim.

19.05.1946: Avg. Trondheim med transport av ca 250 barn fra finnmark som hadde vært i Sverige.

10-11-1946: På verksted

1945-1956: I hurtigrutefart.

02.1956: Omdøpt "Harald Jarl".

08.1956: Solgt til Lubeck Linie AG, Lubeck, T-V. Omdøpt "Nordland".

1970: Solgt til Oy Carelia Lines Ltd, Helsinki, SF. Omdøpt "Suvetar".

27.04.1974: Ankom Aviles, Spania under slep for hogging.

 
Real Time Analytics