Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Ragnvald Jarl (II)(LAVN)

MS Ragnvald Jarl (II)(LAVN)

M/S Ragnvald Jarl, Per Rydheims samling
M/S Ragnvald Jarl, Per Rydheims samling
Profiltegning, Make Bent
Profiltegning, Make Bent

I Hurtigruten 1956-1995

Historie:

24.07.1956: Levert av Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland, som "Ragnvald Jarl", for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 789. Sertifisert for 450 passasjerer i kystfart. Køyekapasitet 205.

Tonnasje: 2196 brt., 1097 nrt., og en lasteevne på 659 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 266,6/41,5/14,9 (fot).

Maskineri: 10 syl. 2T EV DM (MAN AG, Augsburg), ytelse 2960 bhk, fart 16 knop.

1956: Inn i hurtigrutefart. Bergen - Kirkenes T/R.

12.09.1957: Mindre brann i innredningen.

11.1967: Til Blohm & Voss, Hamburg for motoroverhaling og oppgradering av innredning.

11.1983: Ferdig fra Mjellem & Karlsen, Bergen, etter omfattende oppgradering. Kafeteria ombygget, samt 12 nye lugarer og ny resepsjon. Hovedmotoren og hjelpemotorene ombygget til tungolje drift.

1987: Rederiet omdøpt NFDS Shipping.

08.1989: Skipet solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø. Hjemmenavn endret til Tromsø.

07.1994: Ommålt til 2182 bt.m og 1193 nt.

01.1996: Overtatt av Unge Sjømenns Kristelige Forening (Rogaland Sjøaspirantskole), Stavanger. Omdøpt "Gann", Ommålt: 2191 bt., 795 nrt. Blir brukt som undervisningsfartøy for GK, og VK1 klasser skipsteknisk drift og sjøfartsfag Skroget malt hvit med rødt blete rundt, samt skorsteinen skiftet farge til gul, med skolens logo påmontert. Om sommeren blir skipet anvendt som cruiseskip mellom Stavanger og Nordkapp, samt med avstikkere til Svalbard..

2007: Solgt til Sørlandets Seilende Skoleskibs Inst, omdøpt "Sjøkurs".

 
Real Time Analytics