Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Porlarlys (II) (LAMO)

MS Porlarlys (II) (LAMO)

M/S Polarlys. Per Rydheim`s samling
M/S Polarlys. Per Rydheim`s samling
Profiltegning av Polarlys, Mike Bent
Profiltegning av Polarlys, Mike Bent

I Hurtigruten 1952-1993

Historie:

09.1952: Levert fra Aalborg Værft A/S, Ålborg, som "Polarlys" for Det Bergenske Dampskibsselskap, Bergen, bygg nr.: 98. Sertifisert for 450 passasjerer. Kapasitet: 186 køyer fordelt på to klasser.

Tonnasje: 2163 brt., 1113 nrt., og en lasteevne på 600 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 252,1/40,1/20,2 (fot).

Maskineri: 8 syl. 2T B&W DM (Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København) type 850-VF-90, ytelse 2950 bhk ved 185 o/min, fart 15,5 knop.

16.09.1952: Inn i hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

13.06.1968: Kolliderte med ODS "Stjernøy" utenfor Uthaug ved Ørlandet. "Stjernøy" gikk til bunns etter 5 min.

27.02.1972: Kolliderte med "K.L" i Måløysundet. 1 mann omkom.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø.

19.11.1981: Grunnstøtte på Øyaskjæret ved Sandnessjøen. Til Mjellem & Karlsen for reparasjon.

03.1982: Ferdig fra verkstedet. Ny hovedmotor innsatt ved Mjellem & Karlsen, Bergen. 9 syl. 4T MAK (Maschinenbau GmbH, Kiel), ytelse 3670 bhk. Fart 17,5 knop.

1983: Oppgradert ved Mjellem & Karlsen. Nye lugarer med toalett montert. Køyekapasiteten redusert til 172.

06.07.1993: Ut av ruten ved levering av "Kong Harald".

5.1994: Solgt til Mercy Ships, Panama og omdøpt "Caribbean Mercy". I fart mellom hjembyen Jacksonville i Florida og Karibien. Yter humanitær hjelp til fattige.

 
Real Time Analytics