Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Nordstjernen (LATU)

MS Nordstjernen (LATU)

M/S Nordstjernen. Per Rydheims samling
M/S Nordstjernen. Per Rydheims samling
Profiltegning av Nordstjernen, Mike Bent
Profiltegning av Nordstjernen, Mike Bent

Historie:

24.02.1956: Levert fra Blohm & Voss A/G, Hamburg, som "Nordstjernen" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr.: 787. Sertifisert for 450 passasjerer i kystfart. Kapasitet: 192 køyer fordelt på to klasser. Pris 11,3 mill Nkr.

Tonnasje: 2194 brt., 1121 nrt., og en lasteevne på 645 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 253,0/41,5/20,2 (Fot).

Maskineri: 6 syl. 2T B&W DM (Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København), ytelse 3000 bhk., fart 15,5 knop.

1956: Inn i regulær hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

1976-79: Turistrute mellom Bergen og Lerwich om våren.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø. Skorsteinen malt om i TFDS farger.

1983: Ny hovedmotor innsatt ved Mjellem & Karlsen, Bergen. 8 syl. 4T DM (MAK Maschinenbau GmbH, Kiel), ytelse: 3600 bhk. Det ble også satt inn nye lugarseksjoner med toalett. Lugar kappasiteten redusert til 179 køyer.

23.03.1983: Tilbake i hurtigrutefart.

13.12.1993: Grunnberøring i Brønnøysundet. Til Bergen for reparasjon.

04.04.1994: Ut av hurtigrutefart ved levering av "Nordlys". I bruk som cruiseskip til Svalbard i sommersesongen.

1995: 10 ukescruise til Svalbard.

09.09.1995: Inn i hurtigrutefart igjen ved salget av "Rangvald Jarl".

18.03.1996: Ut av hurtigrutefart igjen ved levering av "Polarlys".

26.09.2005. Inn i hurtigrutetrafikk om vinteren (for M/S Nordkapp som går i cruise i antarktis.)

03.2006. TFDS (Troms Fylkes Dampskibsselskap, Tromsø) og OVDS (Ofotens og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik) fusjonerer og blir til Hurtigruten Group, med hovedkontor i Narvik.

10.2006: Skorsteinen malt svart og rederiets logo påmontert i Bergen.

22.02.07:  Fikk motorstopp på reise mellom Bergen – Kirkenes, ca klokken 03.00 ble det registret at skipet hadde truffet bunnen. Nesten umiddelbart kom marinens skip ” Mjølner” og fikk en sleper om bord, og fikk slept skipet  ut i rom sjø, slik at "Nordstjernen" fikk en sikker anker plass. "Nordstjernen" hadde 42 passasjerer, og ett mannskap på 30 ombord. Det ble ingen personskader verken på passasjerer eller mannskap. Det var heller ingen vanninntregning i skipet. Det var sørvestlig kuling med 10 – 12 m/s i området der hun grunnberørte. Hun ble senere slept til kai i Florø av redningskøyten ” Platou”, mens marinens ” Mjølner”  assisterte. Klokken 12.00, 22.02.07 ankom skipet Florø. ”Nordstjernen” skal ha berørt grunnen minst 4 ganger. Hun var mindre en 100 meter fra land da ”Mjølner” fikk en sleper om bord.

23.02.07 Avgikk skipet Florø med kurs for Tromsø, hvor hun tar opp igjen ruten.

 
Real Time Analytics