Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Nordlys(LAHB)

MS Nordlys(LAHB)

M/S Nordlys. Per Rydheim`s samling
M/S Nordlys. Per Rydheim`s samling
Profiltegning av Nordlys. Mike Bent
Profiltegning av Nordlys. Mike Bent

I Hurtigruten 1951-1983

Historie:

12.05.1951: Levert fra Aalborg Værft A/S, Ålborg, som "Nordlys" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr.: 91. Sertifisert for 450 passasjerer. Kapasitet: 186 køyer fordelt på to klasser.

Tonnasje: 2162 brt., 1113 nrt., og en lasteevne på 550 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 252,1/40,1/20,2 (fot)

Maskineri: 8 syl. 2T B&W DM (Burmeister & Wains Maskin og Skipsbyggeri, København), ytelse 2950 bhk, fart 15,5 knop.

20.05.1951: Inn i hurtigrutefart med avgang fra Bergen.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø.

30.03.1982: Grunnstøtte på Vetegjøgraskjæret ved Fedje. Bunnskade og lekkasje. Slept til Mjellen & Karlsen, Bergen for reparasjon.

08.06.1982: Tilbake i fart etter reparasjon.

05.1983: Solgt til Johannes Klovning, Haugesund. Til Stavanger som losjiskip under snuingen av borreriggen "Alexsander L. Kjelland".

11.1983: Solgt til Torkel Alendal, Haugesund og slept til Karmsund Verft.

12.1983: Overført til partrederiet Alendal (Torkel Alendal); Haugesund.

03.1984: Solgt til A/S Preco, Oslo.

1987/1988: Slept til Greåker (Sarpsborg mek. Verksted) for ombygging i regi av Bismo Engineering.

13.04.1988: Brant under ombygging til hotellskip ved Sarpsborg mek. Verksted, Greåker.

31.05.1988: Sank under slep fra Sarpsborg til Bilbao ca. 100 km nord-vest  av Texel. Mulig årsak kan være skade påført skroget ved grunnberøring ved Farsund.

 
Real Time Analytics