I Hurtigruten 1996-
22.03.1996: Levert fra Kværner - Kleven Ulsteinvik A/S, Ulsteinvik, som "Nordkapp" for Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, bygg nr.: 265. Sertifisert for 691 passasjerer i kystfart, og 491 i internasjonal fart. Køyekapasitet 490. Pris 500 mill.
Tonnasje: 11386 brt., 4210 nrt, og en lasteevne på 850 tdw.
Hoveddim: Loa/B/D 123,30/19,5/7,2 (Meter).
Maskineri: 2 stk. Krupp MaK DM, type 6M 552C, ytelse 2 x 6120 bhk, ved 500 o/min, fart 18 knop.
Sideprop: 2 stk Brunvoll forut, ytelse 2 x 1075 hk. 2 stk Brunvoll akter, ytelse 2 x 601 bhk.
19.01.1996: På teknisk prøvetur.
23.03.1996: Døpt "Nordkapp" av Dronning Sonja.
02.04.1996: Inn i hurtigrutefart fra Bergen.
18.02.1997: I Trondheim som hotellskip under VM på ski.
29.11.2001: Black - out på Vestfjorden, og fikk maskinstans kl. 19.40. Begge ankerene ble droppet for å forhindre at skipet kom fornær land, i det dårlige været. Det ble gjort klar for evakuering. Etter to timers stans lyktes det maskinistene å få startet maskinene, og skipet returnerte til Bodø.
2005: Tatt ut av ordinær hurtigrutefart på høsten. Gjorde en rundreise i Østersjøen, innen det ble satt inn i krysningsfart fra Chile til Antarktis . Flagget til NIS.
03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselksab, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.
Våren 2006: Flagget til NOR, og satt inn i hurtigrutefart Bergen-Kirkenes-Bergen.
01.10.2006: Avgikk Bergen for en rundtur i Østersjøen, før det ble satt inn i krysningsfart fra Chile til Antarktis . Flagget til NIS.
31.01.2007: Gikk på grunn ved Deception Island, Antarktis. Ble sendt på verksted i Tyskland.
05. 2007: Satt inn i hurtigrutefart Bergen-Kirkenes-Bergen.