Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > M/S Midnatsol (LNYL)

M/S Midnatsol (LNYL)

M/S Midnatsol. Per Rydheims samling
M/S Midnatsol. Per Rydheims samling
Profil av Midnatsol, Mike Bent
Profil av Midnatsol, Mike Bent

I Hurtigruten 1949-1982

Historie:

09.11.1949: Levert fra Cantieri Navali Riuniti, Ancona, som "Midnatsol", til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr 230. Sertifisert for 450 passasjerer i kystfart. 185 køyer fordelt på 1. og 3. plass.

Tonnasje 2098 brt., 1086 nrt., og en lasteevne på 560 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 267,6/41,0/14,2 (fot).

Maskineri: 8 syl. 2T DM (S.A. Fiat S.G.M., Torino), ytelse 2500 bhk. Fart 15 knop.

03.12.1949: Inn i hurtigruten.

11.04.1950: Kolliderte med "Naddodd" i Steinsundet i Solund.

27.02.1965: Gikk på grunn ved Brønnøysund.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø.

10.1982: Omdøpt til "Midnatsol II".

04.12.1982: Siste ordinære tur i hurtigruten.

02.01.1983: Til Bergen etter to turer i hurtigruten som erstatningsbåt for M/S Nordstjernen. I opplag for salg.

02.1983: Solgt til Partrederiet Drangsholt, Forsberg, Hoddevik og Kjendal (Kåre Drangsholt), Flekkefjord.

06.1983: Omdøpt til "Midnatsol Norge".

07.1985: Solgt til KHR - Kysten Hotell og Restaurant A/S Oslo.

01.02.1987: Kantret og sank ved kai mens skipet lå til oppussing/ombygging ved Sarpsborg mek. Verksted. Greåker.

01.03.1987: Hevet av "Taklift 4". Kondemnert.

05.1987: Solgt/slept til Belgia for hugging.

 
Real Time Analytics