Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Lofoten (LIXN)

MS Lofoten (LIXN)

M/S Lofoten. Foto Per Rydheim
M/S Lofoten. Foto Per Rydheim
Profiltegning av Lofoten, Mike Bent.
Profiltegning av Lofoten, Mike Bent.

I Hurtigruten 1964-2007

27.02.1964: Levert fra A/S Akers mek. Verksted, Oslo som "Lofoten" for Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, bygg nr.: 547. Sertifisert for 700 passasjerer. Køyekapasitet 235. Pris ca 17 mill Nkr.

Tonnasje: 2597 brt, 1340 nrt., og en lasteevne på 660 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 87,4/13,26/7,35 (Meter).

Maskineri: 7 syl. B&W (Lisens bygget ved Aker mek. Verksted, Oslo), type DM 742 VT 2 BF-90, ytelse 3325 bhk.

07.09.1963: Døpt av Asbjørg Bergsmo fra Stokmarknes, ved Akers mek. Verksted.

05.03.1964: Ut fra Bergen på sin første tur i hurtigruten nordover til Kirkenes.

1968-82: Expressrute til Svalbard.

10-11.1980: Til Aalborg Verft for modernisering. Skipet bygget om med felles klasse. 2. klasse spisesalong gjort om til 4 store lugarer.

10.1985: Til Aalborg Verft, hvor hun ble ombygget/oppgradert. Køyekapasiteten redusert til 213. Skipets skrog ble malt lyseblått, men ble etter en kort stund malt svart igjen.

01.01.1988: Rederiet fusjonert med Ofotens Dampskibsselskab, Narvik. Det nye selskapet fikk navnet Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, med hovedkontor i Narvik.

01.10.1988: Solgt til Finnmark Fylkesrederi og ruteselskap ANS, Hammerfest for 20 mill. Nkr. Hjemmehavn endret til Hammerfest. Skorsteinen ommalt i FFR`s farger.

1993: Utført fire turer til Murmansk, Russland.

07.01.1996: I dokk ved Mjellem & Karlsen, Bergen. Fornyet lugarene, samt redusert køyekapasiteten til 184.

29.01.1996: Inn i hurtigruten igjen.

01.02.1996: Solgt tilbake til OVDS, for kr. 30 mill. Hjemmehavn endret til Narvik.

01.2001: Erklært "værneverdig" av riksantikvaren.

02.02.2002: Skipet tatt ut av hurtigruten, to måneder før leveringen av "Finnmarken".

12.12.2002: Inn i hurtigruten som avløser for "Nordnorge", mens den seilte i Antarktis.

12.04.2003: Tatt ut av rute da "Nordnorge" kom tilbake.

2004/2005/2006: Brukt som cruiseskip på vestlandet, og om sommeren som cruiese skip i Nordland. På vinterstid som avløser i hurtigruten for "Nordnorge".

03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, fusjonerer, og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.

2010: På verksted ved Man B&W i Danmark. Stor overhaling av hovedmotoren. Flere sprekker tettet i blokka som skyldesmatrialtretthet, samt endel avrettningsarbeide - noe som reduserer vibrasjonen en del.

 
Real Time Analytics