Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Kong Olav ()

MS Kong Olav ()

M/S Kong Olav. Per Rydheim`s samling
M/S Kong Olav. Per Rydheim`s samling
Profiltegning av Kong Olav, Mike Bent.
Profiltegning av Kong Olav, Mike Bent.

I Hurtigruten 1964-1997

Historie:

05.1964: Levert fra Bergens mek. Verksteder, Bergen, som "Kong Olav" for Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger,  bygg nr:433. Sertifisert for 700 passasjerer i innenskjærsfart, og 510 i liten kystfart, samt 186 i internasjonal fart. Kapasitet: 218 køyer. Pris 16,5 mill Nrk.

Tonnasje: 2604 brt., 1345 nrt., samt en lastekapasitet på 25000 kub.fot

Hoveddim: Loa/B/D 286,8`/43,6/22.0

Maskineri: 7 syl 2T B&W DM (Lisens bygd ved Akers Verft, Oslo), ytelse 3325 bhk ved 200 o/min, fart 17,5 knop.

Baugthruster: 1 stk Liaaen fabr. ytelse 400 hk.

1964: Inn i regulær hurtigrutetrafikk Bergen - Kirkenes - Bergen.

1968/72: Ekspressrute med avstikker til Svalbard.

04.1978: Solgt til Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes. Skorsteinen malt om i VDS farger, prs 17,5 mill Nrk.

1981: Oppretting av hovedmotor.

3.1986: Oppgradering av 23 lugarer samt fellesrom. Pris 3,75 mill Nrk.

20.04.1987: Grunnstøtte i Rørvik. Årsak "black out" stromfors.

01.1988: VDS fusjonerer med ODS, og blir OVDS - Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, skorteinen malt i OVDS farger.

31.07.1994: Grunnstøtte i Florø. Stor skade.

30.04.1997: Ut av hurtigrtefart i Bergen ved levering av "Nordnorge".

02.07.1997: Skipet solgt til Andaman Club Co Ltd i Bangkok, og satte kursen sørover med samme navn.

2006: Fremdeles i fart.

 
Real Time Analytics