Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Harald Jarl (II)(LAMQ)

MS Harald Jarl (II)(LAMQ)

M/S Harald Jarl, Per Rydheim`s samling
M/S Harald Jarl, Per Rydheim`s samling
Profiltegning av Harald Jarl, Mike Bent
Profiltegning av Harald Jarl, Mike Bent

I Hurtigruten 1960-2001

Historie:

20.06.1960: Levert fra Trondheims mek. Verksted, som "Harald Jarl" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 244. Sertifisert for 600 passasjerer i kystfart. Køyekapasitet 224 fordelt på to klasser.

Tonnasje: 2568 brt., 1319 nrt., og en lasteevne på 650 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 286,8/43,6/15,1 (fot).

Maskineri: 5 syl. 2T EV B&M DM (lisens bygget ved Aker mek. Verksted, Oslo), ytelse 3450 bhk.

02.1969: Kolliderte med "Sunnmøre" på Hustadvika. Mindre skade på skutesiden.

06.01.1973: Berørte grunnen i raftsundet. Til Bergen for reparasjon.

04.1976: Fikk vansker utenfor Båtsfjord i dårlig vær. Fikk assistanse fra redningsskøyta "Hjelm Vaage" og "Ståltind".

1980: Ombygget til en klassebåt og fikk endret innredningen ved Haugesund mek. Verksted. Haugesund. Lugarkapasiteten redusert til 164.

01.1987: Rederiet skiftet navn til Nordenfjeldske Shipping A/S, Trondheim.

01.1989: Grunnstøtte på Åboskjæret ved Brønnøysund.

08.1989: Skipet solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø. Hjemmehavn endret til Tromsø.

01.09.1990: Kolliderte med fraktefartøyet "Aquamarin" i Stokksundet.

09.1994: Ommålt til 2632 BT, og 1092 NT.

01.1995: Skade på skrog under dårlig vær mellom Stamsund og Svolvær. Ut av rute, og til Harstad for reparasjon.

12.01.1996: Reddet passasjer som hoppet over bord på Folla.

06.08.1997: Gikk på grunn i Risværsund nord for Rørvik i sørgående hurtigrute. Slept til Rørvik hvor hun ble provisorisk tettet med margarin og trekiler. Hun ble dagen etter slept til Myklebust mek. Verksted av slepebåten "Boa Siw". Her ble 30 tonn stål i bunnen skiftet ut.

31.08.1997: Inn i rute fra Bergen etter endt reparasjon.

10.10.2001: Ut fra Bergen i sin siste rundtur i hurtigruten, som avsluttes med ett besøk i hovedstaden Oslo.

10.2001: Skipet gikk til Fosen mek. Verksteder, Rissa,  hvor hun lå som hotellskip under byggingen av hurtigruteskipet "Trollfjord".

2002: Solgt til Elegant Cruise Line Ltd. (Elegant Cruises & Tours Inc., Port Washington NY, USA), Monrovia, Lib. Omdøpt "Andrea".

08.2002: Avgikk skipet Norge til Uddevalla for ombygging til cruiseskip.

18.05.2003: Buksert til Cityvarvet, Göteborg, for videre ombygging.

16.09.2003: Avgikk skipet Cityvarvet, Göteborg, og satte kursen mot Dover.

18.09.2003: Ankom Dover.

2009: Lagt ut for salg.

 
Real Time Analytics