Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Hadsel (LKNQ)

MS Hadsel (LKNQ)

M/S "Hadsel". (Foto: Ukjent, Per Rydheim`s samling)
M/S "Hadsel". (Foto: Ukjent, Per Rydheim`s samling)
Profiltegning av Hadsel, Mike Bent
Profiltegning av Hadsel, Mike Bent

I Hurtigruten 1941-1950

10.1940: Levert fra Moss Værft & Dokk, som "Hadsel" for Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, bygg nr.: 80. Bygget for lokalrutene i Lofoten og Vesterålen.

Tonnasje: 406brt., 198 nrt.

Hoveddim. Loa/B/D 136,0/25,1/15,4 (Fot).

Maskineri: 6 syl. 4T DM (MAN AG Hamburg), ytelse 540 bhk, fart ca 11-12 knop.

1940: Inn i lokalrutene i Lofoten og Vesterålen.

04.1941: Chartret av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, og satt inn i hurtigrutefart.

1941-1944: I hurtigrutefart Trondheim - Tromsø T/R.

1944: Lagt opp i opplag i Mosjøen pga. oljemangel.

15.11.1945: Første ordinære hurtigruteskip som anløper Kirkenes.

1946-49: Periodevis som avløserskip i hurtigruten.

1949-50: I sommer månedene i rute Mosjøen - Honningsvåg.

1949-50: I hurtigrutefart på vinteren.

31.03.1950: Ut fra Bergen i siste ordinære hurtigrutetur ved leveringen av "Vesterålen".

1950: Inn i lokalruter i Lofoten og Vesterålen.

29.01.1958: Grunnstøtte ved Nakkmean rett etter avgang Mølnarodden for Bodø med post og passasjerer. Bunnen ble revet opp under maskinrommet. De 20 passasjerene og besetningen på 26 måtte gå i livbåtene. Skipet gled av å sank i løpet av 15 min.

 
Real Time Analytics