Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  15.11.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > M/S Håkon Jarl (LAKV)

M/S Håkon Jarl (LAKV)

M/S Håkon Jarl. Per Rydheim`s samling
M/S Håkon Jarl. Per Rydheim`s samling
Profiltegning av Håkon Jarl, Mike Bent
Profiltegning av Håkon Jarl, Mike Bent

I Hurtigruten 1952-1982

Historie:

15.02.1952: Levert fra Aalborg Verft A/S, Danmark, til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, som bygg nr. 93 døpt "Håkon Jarl". Pris 9,5 mill Nkr. Sertifisert for 600 passasjerer. Kapasitet 189 køyeplasser. Lastekapasitet: 680 cub.m/24.000 cub.fot.

Tonnasje 2173 brt., 1101 nrt, og en lasteevne på 674 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 265`-1 3/4"/ 40`-0"/ 23`-6".

Maskineri: 2 stk. 8-syl. Atlas Polar dieselmotor, ytelse 2x 1520 bhk, ved 300 /185 o/min

1952: Inn i hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

10.1955: Kolliderte med kaien i Honningsvåg.

25.01.1959: Grunnstøtte på Marøyskjæret ved Rørvik. Slept til Trondheim og reparert.

10.02.1974: Fikk knust sideventiler i storm utenfor Vardø. Store vannskader.

21.02.1976: Fikk maskinskade på Svolvær havn. Kolliderte med kaien og fikk roret avslått. Slept til Trondheim for reparasjon.

1.1981: Solgt til Ofotens Dampskibsselskab, Narvik, uten navneskifte for 8. mill Nkr.

1.1983: Solgt til Fekete & Co. A/S, Tønsberg. Omdøpt "Håkon Gamle".

2.1983: Solgt til KS A/S Håkon Jarl, Oslo for  1,35 mill. Nrk. Omdøpt "Håkon Jarl". Ombygd for 2,5 mill Nrk. I bruk som hotell og restaurantskip i Oslo.

1988: Eierselskapet konkurs. Overtatt av A/S Factoring Finans. Overtatt av Tromsø Sparebank.

1990: Solgt til A/S Akershus Strand, Oslo.

1991: Solgt til Preco, Oslo.

11.1991: Solgt til interesser Antwerpen og omdøpt "Christian V".

3.1992: Som hotellskip i Bonaparte Dock i Antwerpen med hvitt skrog og NFDS`skorsteinsmerke.

1997: Akterenden ombygget på fartøyet.

 
Real Time Analytics