Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  15.11.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Erling Jarl (LNXC)

MS Erling Jarl (LNXC)

M/S Erling Jarl. (Foto: Schrøder, Per Rydheim`s samling.)
M/S Erling Jarl. (Foto: Schrøder, Per Rydheim`s samling.)
Profiltegning av Erling Jarl, Mike Bent
Profiltegning av Erling Jarl, Mike Bent

I Hurtigruten 1949-1980

15.08.1949: Levert av Cantieri Navali Riuniti, Ancona, som "Erling Jarl" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 229. Døpt av Brynhild Lysholm. Sertifisert for 575 passasjer. Køyekapasitet 77 passasjer på 1. plass, 108 passasjerer på 2. plass. Pris 9,66 mill. Nkr.

Tonnasje: 2098 brt., 1086 nrt., og en lasteevne på 500 tdw.

Hoveddim: 268,8/41,0/14,2 (Fot).

Maskineri: 8 syl. 2T EV Fiat Diesel motor (SA Fiat S.G.M., Torino), ytelse2500 bhk, fart 15 knop.

05.09.1949: Inn i hurtigruten for nordgående Trondheim som det første nybygde hurtigruteskipet etter krigen.

08.01.1958: Ved kai i Bodø brøt det ut brann akter på 2. plass. Under den kraftige røykutviklingen omkom 14 passasjerer. Brannen forårsaket stor oppmerksomhet blant folk. Under reparasjonen ved Trondheims mek. Verksted ble alle lugarene på B- dekket demontert og bygget nye brannhemmende lugarer. Nødutgangen akter på 2. plass ble gjort bedre, og røykesalongen ble bygget helt ut i skutesiden, slik at plassen ble større.

12.03.1958: Skipet inn i hurtigrutefart igjen.

17.08.1972: Grunnstøtte i Raftsundet. Passasjerer sendt til Svolvær med "Elieser" og "Strønstad". Trukket av grunnen av "Sterkoder". Til Harstad for reparasjon.

24.08.1972: Inn i rutetrafikk på nord fra Bodø.

13.03.1980: Grunnstøtte ved Brattholmen i Ytre Steinsund, i tett snøtykke. Slept av, og slept til Bergens mek. Verksted, Laksevåg, for dokksetting og inspeksjon. Skipet hadde betydelige bunnskader, med skjevheter i akterskipet og at selve propellanlegget var ødelagt. Skadene var så store at skipet ble erklært kondemnert.

1981: Solgt til K/S Oslo Carriers Ltd. (A/S Norwegian Shipmanagement, Oslo), for 1,5 mill. Nkr.

04.1981: Slept til Mandal og lagt opp.

01.1982: Disp. overtatt av Parley Augustsson Management A/S Høvik/Trondheim for 1 mill Nkr. Omdøpt "Balder Earl".

1984: Disp. overtatt av Balder Management A/S, Sandvika/Trondheim.

01.1985: Solgt til opphugging i Belgia.

 
Real Time Analytics