Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > M/S Barøy

M/S Barøy

M/S Barøy. Foto: Ukjent
M/S Barøy. Foto: Ukjent
Profiltegning av Barøy, Mike Bent
Profiltegning av Barøy, Mike Bent

I Hurtigruten 1952/1953-1964

Historie:

04.06.1946:  Kontrakt inngått mellom Trondheims Mek. Verksted og Ofotens Dampskibsselskab, Narvik. Beregnet pris 2,3 mill Nkr.

21.02.1952: Levert fra verkstedet til Ofotens DS, Narvik, som bygg nr 244, og satt inn i ruten Mosjøen Trondheim. Pris 4,8 mill kr.

Passasjerkapasitet: 250 med 50 lugarplasser.

Tonnasje: 700 brt., 340 nrt.

Hoveddim: Lpp/B/D: 156`-0"/28`-0/11`-6" (Fot)

Maskineri: 1 stk. Atlas Polar dieselmotor, 1190 bhk., ca 14 knops fart.

03.1951: Sjøsatt og døpt "Barøy".

4.1952: Midlertidig innsatt i hurtigruten Bergen - Kirkenes - Bergen, (Mens Det Bergenske DS hadde noen av sine hurtigruteskip på verksted.).

04.09.1953: Første gang inn i regulær hurtigrutefart.

1955/56: Forlenget 30 fot ved Bergens Mek. Verksted, Bergen.

16.08.1960: Gikk pågrunn i havna i Honningsvåg. Årsak svikt i KA-ME-WE anlegget, slik at når kapteinen slo full fart akterover skjedde det ingen ting. Kjørte baugen inn i et mekanisk verksted i Honningsvåg. Skipet ble tatt ut av rute og måtte gå på verksted for reparasjon.

1962: Flere motorhavari.

5.1964: Utleid til Skipsreder Eilertsen, Oslo, for fart på Skagerakk..

8.1964: Solgt til Birger Svendsen & Sønner A/S, Fredrikstad, og utled til skipsreder Fredriksen for samme fart.

1965: Tatt tilbake av ODS p.g.a. manglende betaling.

1966: Solgt til Gilbert og Ellisøyene i Stillehavet til en pris på GBPn95.000,-. Tenkt brukt som skoleskip. Navet endret til "Teraka",

19.06.1973: Rapportert sunket ved Tarawa på Gilbertøyene etter maskinhavari.

 
Real Time Analytics