Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > MS Alta ()

MS Alta ()

I Hurtigruten 1950-1952

07.1950: Levert fra Trosvik mek. Verksted A/S, Brevik, som "Alta" for Finnmark Fylkesrederi og Rutesselskap, Hammerfest, bygg nr.: 64. Sertifisert for 175 passasjerer. Køyekappasitet: 30 på 1. plass, og 28 på 2. plass.

Tonnasje: 699 brt., 349 nrt., og en lasteevne på 588 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 46,0/8,5/3,45 (Meter).

Maskineri: 5 syl. Atlas Polar Diesel, ytelse 850 bhk ved 250 o/min, fart 12 knop.

1950: Inn i lokalruter, og i ruten Mosjøen - Hammerfest.

02.10.1950: Innleid av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, inn i hurtigrutefart for selskapets skip "Kong Harald".

02.1952: Tilbakelevert rederiet.

1952: Inn i sommerrute Hammerfest - Nordkapp - Honningsvåg.

10.1953: Innleid av Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, og satt inn i hurtigrutefart, mens "Nordstjernen" var på verksted.

1954: Satt inn i rutetrafikk Mosjøen - Hammerfest og videre i lokalrute Hamnbukt i Porsanger.

1958: Innleid av Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, og satt inn i hurtigrutefart, mens "Lofoten" var på verksted.

1962: Etter at Mosjøruten var opphørt ble skipet satt inn i ruten Bodø Hammerfest.

1967: Solgt til Maritime Co-operative Shipping Ass., Ltd., Suva, Fiji, pris 800000 Nkr.

04.1968: Overlevert rederiet etter oppgradering ved Kaarbøs mek. Verksted, Harstad. Omgjort til 3. klassebåt. Air-condition anlegg montert. Omdøpt "Tui Lai".

25.10.1968: Gikk på ett rev ved Fiji - øyene og totalhavarerte, 120 n.milsørøst for Suva, påreise fra Kambara Island til Suva.

 
Real Time Analytics