Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Tordenskjold (MCQT/LFCH)

DS Tordenskjold (MCQT/LFCH)

D/S Tordenskjold. Foto via Rolf Lothe
D/S Tordenskjold. Foto via Rolf Lothe
D/S Tordenskjold. Foto via Rolf Lothe
D/S Tordenskjold. Foto via Rolf Lothe
Profiltegning av Tordenskjold. Mike Bent
Profiltegning av Tordenskjold. Mike Bent

I Hurtigruten (reserveskip) 1920-1950

04.1906: Levert fra Trondheims mek. Verksted, som "Tordenskjold" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 123. Bygget som godsruteskip med passasjersertifikat. Sertifisert for 200 passasjerer i kystfart, og 85 i nordsjøfart. Kontraktspris 348.000 Nkr.

Tonnasje: 921 brt., 550 nrt., og en lasteevne på 830 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 205,9/29,6/15,6 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (TMV), ytelse 113 nhk, 742 ihk, fart 12 knop.

1906: Inn i selskapets Hamburg - rute.

05.04.1910: Grunnstøtte ved utseilingen fra Egersund. Stor skade satt på land i Hovlandsvik.

07.03.1919: Grunnstøtte på Hånæsholmene mellom Grytten og Tungnes fyr.

1920-21: Avløserskip i hurtigruten.

02.1929: Erstattet "Kong Harald" som ble brannskadet i Kirkenes, i hurtigruten.

03.05.1940: Utsatt for bombeangrep på Solbergfjorden. 2 mann såret.

06.1940: Ankom UK. Disponering overtatt av Nortraship.

17.06.1940: Innsatt i troppetransport mellom England og Shetland, Færøyene og Island.

06.1944: Deltok under invasjonen av Normandie som depotskip.

05.1946: Ferdig modernisert og ombygget ved Trondheims mek. Verksted, Trondheim, og satt inn i hurtigrutefart som reservefartøy. Sertifisert for 250 passasjerer.

1945: Tilbakelevert rederiet.

01.1951: Solgt til Remoequahe Letzer SA, Antwerpen/Ostende, Belg, sammen med selskapets hurtigruteskip "Kong Harald", for GBP 25000,-. Omdøpt "Wenduyne".

23.06.1954: Ankom Brugge, Belgia for hugging.

 
Real Time Analytics