Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  15.11.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > D/S Skjerstad

D/S Skjerstad

D/S "Skjerstad". (Foto: Schrøder. Per Rydheim`s samling)
D/S "Skjerstad". (Foto: Schrøder. Per Rydheim`s samling)
Profil av "Skjerstad" etter ombyggingen.
Profil av "Skjerstad" etter ombyggingen.
Profil av "Skjerstad" før ombyggingen
Profil av "Skjerstad" før ombyggingen

I hurtigruten 1945 - 1958

6.1925: Levert av Schiffswerft von Henry Koch A.G., Lübeck, til Hallands Ångbåts-A/B, Göteborg, som "Hansa", bygg nr.: 252. Ruteområde: Sveriges vestkyst og Lübeck.

Tonnasje: 762 brt., og 388 nrt.

Hoveddim: 191,9/29,4/12,7 (fot).

Maskineri: 3syl triple eksp. dampmaskin, bygget av Lübecker Maschinenbau Gesellschaft, Lübeck, ytelse 817 ihk, fart 12 knop.

1926: Aksjemajoriteten i selskapet overtatt av Broström-familien? Göteborg.

1928: Skipet overtatt av Rederi -A/B Halland & Nornan (Hj. Blomberg), Göteborg.

1935: Skipet overtatt av Halland Ångbåts-A/B (Harry Trapp), Göteborg.

27.12.1940: Skipet overlevert til Det Nordlandske Dampskibsselskab, Bodø for 650.000 kroner, og omdøpt "Skjerstad". Satt inn i rederiets ilgodsrute Bergen - Tromsø.

1941: Ommålt til 732 brt, 399 nrt.

09.04.1942: Rekvirert av Reichskommisar.

12.04.1942: 498 arresterte lærere ble ført ombord i skipet, til tross for at hun kun var sertifisert for 250 passasjerer. Med på reisen var 53 tyske vaktsoldater og 1 NS lege. "Skjerstad" satte kursen til Kirkenes, delvis under skjold av det tyske transportskipet "Santos".

29.04.1942: Skipet ankom Kirkenes hvor de arresterte lærerne ble satt i land.

1945: Ombygget ved Pusnes Mek. Verksted, Arendal, for å kunne settes inn i hurtigrutefart. Hun ble forlenget til 202,5 fot, samt ommålt til 930 brt., og 524 nrt. Under prøveturen kom hun opp i en fart på 12,8 knop. Ombyggingen og forlengelsen kostet NDS 710.000 kr.

19.11.1945: Inn i hurtigrutefart for førstegang i nordgående hurtigrute fra Bergen.

03.07.1946: "Skjerstad" går på grunn i nærheten av Grinna fyr på Folla i tåke. De 420 passasjerene måtte gå fra borde, og skipet ble sendt på verksted.

01.12.1947: Til Trondheims Mek Verksted, for ombygging av kjelen til oljefyring.

26.01.1948: Kantret og sank da Fosen skipet "Yrjar" som lå ved siden av kantret og begynte å synke og veltet "Skjerstad".

7.1948: Skipet hevet og reparert og tilbakelevert rederiet.

10.1958: Skipet blir tatt ut av hurtigruten.

9.1959: Solgt til Holiday Cruise Lines INC., Miami, Florida, reg i Panama, for 600.000 kr. Skipet ble døpt "Holiday". Satt i fart mellom Miami og øyene i Vestindia.

1965: Stoppet av U.S. Coast Guard på grunn av store mangler. Overtatt av reparasjonsverftet, da rederiet gikk konkurs. Senere solgt til ukjent eier.

1971: Benyttet som hotellskip/horehus ved Cap Haitien, Haiti. Forfalt gradvis og lå til slutt delvis nedsunket.

1982: Ikke lenger registrert i Loyd`s Register.

 
Real Time Analytics