Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Sigurd Jarl (JSHC/LEUN)

DS Sigurd Jarl (JSHC/LEUN)

D/S Sigurd Jarl. Foto via Rolf Lothe
D/S Sigurd Jarl. Foto via Rolf Lothe
Profil av D/S Sigurd Jarl, Mike Bent.
Profil av D/S Sigurd Jarl, Mike Bent.

I hurtigruten 1897-1940

Historie:

08.05.1894: Levert fra Akers mek. Verksted, Kristiania, til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim som "Sigurd Jarl", bygg nr.: 147. Sertifisert for 260 passasjerer for kortere turer på kysten. Kapasitet 78 køyeplasser. Kontraktspris 380.000,-.

Tonnasje: 884 brt., 547 nrt., og en lasteevne på 470 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 208,1/29,1/15,9 (fot).

Maskineri: 3. exp. dampmaskin (Aker), ytelse 174 nhk, 973 ihk, fart 13,9 knop på prøveturen, 12,5 knops service fart.

14.05.1894: Til Trondheim for første gang. Inn i ruten 1a Hamburg - Vest-Norge - Vadsø. Om sommeren i turistrute med hvitmalt skrog.

1896: Til verksted for grundig oppussing av passasjer-innredning. Elektrisk lys montert i "løs" lugarer. Overhaling av donkeykjelen, Ny sky-light over storluken.

1897: Kolliderte med "Valund", nær Bergen. Til verksted for reparasjon.

08.1897: Innsatt i enkelttur i hurtigruten.

11.06.1898: Prøvetur på Trondheimsfjorden etter endt oppussing ved Trondheims mek Verksted, Trondheim.

06.1899: Innredet for hurtigrutefart og innsatt for enkeltturer.

11.09.1901. Grunnstøtte nord for Ålesund. Kom av ved egen hjelp, men mistet 3 propellvinger og fikk bulk i bunnen. Til Bergen for reparasjon.

03.12.1901: Grunnstøtte ved Syd - Kråøy i Roan. Kom av ved egen hjelp etter deler av lasten var losset.

11.1902: Oppsatt i Newcastle - ruten.

1908: Ombygget for hurtigrutefart. Kostnad 100.000 Nkr.

16.03.1912: Gikk på undervannskjær på vestsiden av Jæderhalvøyen. Etter lossing av last kom fartøyet av grunnen, hjulpet av dampskipene "Robert" og "Skjold".

1920: Til Trondheims mek. Verksted for ombygging og modernisering. Nye kjeler, større skorstein og innebygget midtskipshus.

04.1931. Ombygget og modernisert 3. plass bla. ny spisesalong og promenadedekk.

23.04.1940: Senket av tyske fly på Vågsetervågen ved Molde.

1942: Hevet.

11.1942: Solgt tilbake til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, for 160.000 Nkr. Slept til Fredrikstad med tanke på reparasjon, Fredrikstad  M V. ga ett anbud på 1,7 mill Nkr for å reparere skipet, noe NFDS syntes var mye.

1947: Vraket solgt til Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, for ker 12.000 Nkr. Videresolgt for hugging i Stavanger.

 
Real Time Analytics