Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Sigurd Jarl (II)(LKSZ)

DS Sigurd Jarl (II)(LKSZ)

DS Sigurd Jarl. (Bildet scannet fra en tidligere publikasjon)
DS Sigurd Jarl. (Bildet scannet fra en tidligere publikasjon)
Profiltegning Sigurd Jarl, Mike Bent
Profiltegning Sigurd Jarl, Mike Bent
DS Sigurd Jarl. Foto via Rolf Lothe
DS Sigurd Jarl. Foto via Rolf Lothe

I Hurtigruten 1942-1960

07.1942: Levert fra Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, som "Sigurd Jarl" til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 303. Opprinnelig kontrahert for selskapets Middelhavslinje, men gjort om til hurtigruteskip, p.g.a tonnasjemangel. Lugarkapasitet: 63 køyer på første plass, og 120 på 3.plass.

Tonnasje: 2335 brt., 1329 nrt, og en lasteevne på 1200 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 289,6/43,2/14,2 (fot).

Maskineri: 4 syl. comp. (FMV), ytelse 239 nhk, 1800 ihk, fart 14 knop. Kjelene kull fyrt.

07.1942: Inn i hurtigrutefart.

11.1942: Tatt "in Anspruch".

09.1944: Levert tilbake. Satt inn i hurtigrutefart igjen mellom Trondheim - Tromsø T/R.

02.10.1945: Ut av rute i 14 dager p.g.a. kjeleskade.

17.11.1945: Inn i hurtigrutefart igjen fra Bergen etter verksted opphold.

30.05.1946: På prøvetur på Trondheimsfjorden og inn i hurtigrutefart etter 3 ukers verkstedopphold i Trondheim. Sertifisert for 650 passasjerer. Køyekapasitet 79 på 1. plass, og 130 på 2. plass.

04.11.1947: Grunnstøtte ved Florø. Til Fredrikstad for rep. Samtidig ble kjelen ombygget til oljefyring, og utvidet lugarkapasitet med 50 køyer.

24.03.1948: Tilbake i hurtigrutefart.

19.08.1950: Grunnstøtte ved Bygnes utenfor Sortland. Prøvd trukket av av hurtigruteskipet "Erling Jarl" men uten hell. Brakt flott av av bergningsbåtene "Parat" og "Uller". Slept til Fredrikstad for reparasjon.

03.06.1957: Pårent av "Ueland" på stigfjorden ved Lurøy. "Ueland" sank 2 mann reddet, og 1 mann omkom.

28.02.1960: Kolliderte med "August Thyssen" på havnen i Rørvik. Retunerte til Trondheim for reparasjon. Skadetakst 66000 Nkr.

07.1960: Solgt til China Ocean Shipping Co., Guangzhou, PRC. Omdøpt "Xin Hua".

1991: Strøken av Loyd`s registre.

 
Real Time Analytics