Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Ryfylke(LESX)

DS Ryfylke(LESX)

Profil av Ryfylke, Mike Bent.
Profil av Ryfylke, Mike Bent.

I Hurtigruten (Reserveskip) 1940-1941

03.1917: Levert fra Kjøbenhavns Flytedok & Skibsværft, København, som "St. Croix", for Det Østasiatiske Kompagni, København, Danmark, bygg nr.: 127. Pris 11.000 pund.

Tonnasje: 1113 brt., 657 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 220,4/32,7/17,3.

Maskineri: 3 exp. dampmaskineri (KF&SV), ytelse 1100 ihk, fart 13,5 knop.

1921: Solgt til United Baltic Corp. Ltd., London, UK. Omdøpt "Baltriger".

09.1931: Innkjøpt av Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger, omdøpt "Ryfylke". Ombygget fikk kjølerom, innredning modifisert, ombygget til oljefyring.

Ny tonnasje: 1151 brt., 660 nrt.

04.1940: Rekvirert av de tyske okkupasjonsmyndigheter og brukt som losjiskip i Oslo.

11.1940: Tilbakelevert selskapet. Utleid til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, for å brukes i hurtigruten. Gikk pågrunn på sin første tur i hurtigruten fra Trondheim utenfor Ørlandet, måtte til verksted for reparasjon.

05.02.1941: Senket av britisk u-båt "HMS Sealion" utenfor Honningsvåg på Stad mens skipet var i nordgående hurtigrute. U-båten skjøt først varselskudd slik at de som var ombord fikk gå i livbåtene før skipet ble skutt i senk.

 
Real Time Analytics