Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Prinssese Ragnhild (LKDN/LEQG)

DS Prinssese Ragnhild (LKDN/LEQG)

Maleri/postkort av D/S Prinsesse Ragnhild. (Maleri: Ukjent. Per Rydheim`s samling)
Maleri/postkort av D/S Prinsesse Ragnhild. (Maleri: Ukjent. Per Rydheim`s samling)
Maleri/postkort av D/S Prinsesse Ragnhild. (Maleri: Ukjent. Per Rydheim`s samling)
Maleri/postkort av D/S Prinsesse Ragnhild. (Maleri: Ukjent. Per Rydheim`s samling)

I Hurtigruten 1931-1940

11.1931: Levert fra Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, som "Prinsesse Ragnhild" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 268. Sertifisert for 400 passasjerer. Køyekapasitet; 99 på 1. plass, og 108 på 3. plass. Pris 1,76 mill. Nrk.

Tonnasje: 1590 brt., 869 nrt., og en lasteevne på 570 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 251,6/37,6/21 (fot).

Maskineri: 4 syl. comp (FVM), ytelse 2500 ihk, fart 16,5 knop.

06.03.1932: Berørte grunnen ved Kiberg. Satt på land p.g.a. store lekkasjer. Trukket av grunnen av bergningsfartøyet "Jason", og slept til Trondheim for reparasjon.

03.1934: Kronprins Olav og kronprinsesse Martha på rundtur Trondheim - Kirkenes.

10.04.1940: Gikk inn til Hjørundfjorden og lagt opp innunder de bratte fjellsidene. Flere ganger prøvde tyske fly å senke skipet men uten held.

23.10.1940: Var på nordgående hurtigrute fra Bodø til Svolvær. Ved Landegode kom det en kraftig eksplosjon som flerret opp bunnen. I løpet av få minutter sank skipet. Ombord var det 400 passasjerer, hvorav 90 var norske, samt en besetning på 50. Frakteskuta "Batnfjord" reddet 142 personer, 79 av dem var nordmenn. Tapstallene kom derved oppi 300. Årsaken ble aldri klarlagt. Noen mener det var en undervannsmine, mens andre mener det dreide seg om en sabotasje ombord, da det hadde med seg sprengstoff og ammunisjon.

 
Real Time Analytics