Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  15.11.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Prins Olav (WPJG/LFSQ/LCVM)

DS Prins Olav (WPJG/LFSQ/LCVM)

DS "Prins Olav" ved Indre Kvarøy Kai.
DS "Prins Olav" ved Indre Kvarøy Kai.
Profil av Prins Olav som luksus yath, Mike Bent.
Profil av Prins Olav som luksus yath, Mike Bent.
Profil av Prins Olav som hurtigrute, Mike Bent.
Profil av Prins Olav som hurtigrute, Mike Bent.

I Hurtigruten 1937-1940

05.1908: Levert fra A. & J. Inglis Ltd., Glasgow, som "HMYacht Alexandra" for HM King Edward VII, (Royal Navy)

Tonnasje: 2113 brt., 1135 nrt.

Hoveddim: 293,0/40,1/12,6 (Fot).

Dampturbiner: 3 x Parsons TU (Parsons, Newcastle), 807 nhk, 4500 ahk, fart 18,8 knop.

05.1925: Innkjøpt av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim. Omdøpt "Prins Olav", Pris 25000 pund, 660000 Nkr..

05.07.1925: Første tur med cruisepassasjerer fra Bergen til Nordkapp.

12.1925: Til Fredrikstad mek. Verksted for grundig ombygging. De kongelige lugarer og salonger beholt, innredet nye lugarer for 100 passasjerer. Ny røkesalong akter. Brønn i forrskipet igjen bygget. Kostnad 1,25 mill. Nkr.

07.1926: Levert fra verftet og satt i fart i turistruter på kysten, noe senere i Middelhavet og i Vestindia.

27.05.1937: Ombygget som hurtigruteskip ved Trondheims mek. Verksted, og selskapets eget verft Nordre Verft. Skipet fikk installert inn en ny dampstempelmaskin, en 4 syl. comp. (Fredrikstad mek. Verksted), ytelse 391 nhk, 3500 ihk, fart 17 knop. Pris 3750000 Nkr. Ny tonnasje. 2147 brt., 1135 nrt., og en lasteevne på 650 tdw. Hoveddim: Loa/B/D 284,3/40,0/15,4 (Fot). Sertifisert for 450 passasjerer. Lugarkapasitet: 95 på 1. plass og 145 på 3. plass.

1937: Inn i hurtigrutefart Bergen - Kirkenes T/R

25.09.1937: Grunnstøtte ved Brønnøysund, ble brakt flott av av bergningsbåten "Parat".

09.04.1940: Rekvirert av Norske myndigheter i Harstad.

13.04.1940: I bruk til mobiliseringen av norske tropper fra Lofoten til Sør-Reisa og fra Kirkenes til Gratangen. Gjemt bort gråmalt og kamuflert.

07.06.1940: Bunkret i Hammerfest for å gå til England sammen med BDS`s "Ariadne". Avgang Kågsund ca kl. 23.00.

09.06.1940: Senket av tyske fly 70 nm fra Røst, på reise sammen med Bergenske "Ariadne" fra Tromsø til UK, 1 mann omkom. Overlevende tatt ombord i den engelske jageren "Arrow".

 
Real Time Analytics