Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  21.08.2014: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Polarlys/Sylvia (MHFV/LEPY)

DS Polarlys/Sylvia (MHFV/LEPY)

D/S Polarlys. Foto, ukjent,
D/S Polarlys. Foto, ukjent,
Profiltegning av Polarlys, Mike Bent.
Profiltegning av Polarlys, Mike Bent.

I Hurtigruten 1912-1951

04.1912: Levert fra Burmeister & Wains Maskin- & Skibsbyggeri, København, som "Polarlys", til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr: 282. Køyekapasitet: 65 på 1. plass, 32 på 2. plass, og 44 på 3. plass.

Tonnasje: 1070 brt., 611 nrt., og en lasteevne på 536 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 208,5/31,6/19,8 (Fot)

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (B&W), ytelse 1473 iHK, fart 13 knop.

1912: Inn i hurtigrutefart.

13.02.1930: Skipet var på sørgående rute fra Rørvik til Trondheim. Hun la ut på Folla i sørvestlig storm. Kapteinen valgte å ta "Polarlys" ut i havet å prøve å ri stormen av seg. Det vakte stor engstelse da skipet ikke kom til Trondheim kl. 06.00. Mange fryktet det verste at "Polarlys" hadde forlist på Folla. Men kl. 01.00 gled skipet til kai. Og all fare var da over.

1936: Inn i regulær hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

09.04.1940: Overtatt av Die Deutsche Krigesmarine som losjiskip med navnet "Satan". Senere omdøpt "Tan".

12.1940: Tilbakelevert rederiet, fikk igjen navnet "Polarlys".

01.04.1952: Solgt til Den Kongelige Norske Marine for ombygging til moderskip for motortorpedobåter. (Ombygget ved Bergens mek. Verksteder, Bergen)

01.06.1953: Satt i tjeneste som KNM "Valkyrien".

1963: Kommando strøken, solgt for hugging.

 
Real Time Analytics