Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Orion

DS Orion (JQLF)

D/S Orion. Foto Ukjent
D/S Orion. Foto Ukjent
Profiltegning D/S Orion, Mike Bent
Profiltegning D/S Orion, Mike Bent

I Hurtigruten 1898-1903

Historie:

09.1874: Levert fra H. Murray & Co., Port Glasgow, som "Orion" til Det Bergenske                            Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr: 69.

Tonnasje: 681 brt., 412 nrt.,

Hoveddim: Loa/B/D: 180,5/26,2/20,9 (fot).

Maskineri: 2 syl. Comp. (Robert Steele & Co.) ytelse 120 nhk.

5.12.1874: Grunnstøtte ved Meløyvær og sank. Hevet neste vår, og slept til Bergen, for reparasjon.

1888: Lå skipet ved Bergen Mek. verksted, for en omfattende ombygging. Her ble det også installert ny Compound maskin, ytelse 529 iHK. Under testkjøring av kjele og maskin, eksploderte kjelen, og forårsaket stygg skade på maskinbesetning, og verkstedsansatte.

07.07.1898: Inn i hurtigrutefart.

1902:  Ny hovedmaskin: 3 exp. dampmaskin (Laxevaag M & JSB, Bergen) ytelse750 iHK.

12.12.1903: Kom i brann og måtte forlates mellom Makkaur og Syltefjord på                                 Finnmarks-kysten, påreise Tromsø Vardø. 7 mann omkom.

Vraket ble solgt til A. Meling, for kr. 9000,- på en auksjon. Skipet ble slept til Stavanger, hvor det ble hugget. Den nye dampmaskinen ble tatt ut og montert i BDS`s ”Lyra”.

 
Real Time Analytics