Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Nordstjernen

DS Nordstjernen

D/S Nordstjernen Per Rydheim`s samling.
D/S Nordstjernen Per Rydheim`s samling.
Profil av Nordstjernen, Mike Bent.
Profil av Nordstjernen, Mike Bent.

I Hurtigruten 1937-1954

06.1937: Levert fra Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, som "Nordstjernen" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr.:282. Køyekapasitet:  65 på 1. plass og 149 på 3. plass. Pris: 191.3000 Nkr.

Tonnasje: 1919 brt., 1063 nrt., og en lasteevne på 535 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 250,9/38,8/13,7 (fot)

Maskineri: 4 syl. Comp. dampmaskin (FMV), ytelse 313 nhk, 2645 ihk, fart 16 knop. Kjelene kullfyrte.

21.06.1937: Inn i reguler hurtigrutetrafikk Bergen - Kirkenes - Bergen.

20.09.1944: Tatt "in Anspruch" av tyske myndigheter. Omdøpt "Verwundeten Transport Schiff", ble brukt under evakueringen av finnmark.

16.10.1944: Satt i fart som transportskip for sårede.

31.05.1945: Tilbakelevert til rederiet.

17.07.1945: Inn i hurtigrutefart igjen.

04.11.1945: På verksted.

02.1946: Tilbake i hurtigrutefart.

12.1947: Levert fra BMV ombygget til oljefyring og fikk montert radar.

21.09.1948: Gikk pågrunn ved Brønnøysund i regntykke. Skipet fikk en 4 meter lang flerre i forskipet og måtte gå til Stavanger for reparasjon ved Rosenberg mek. Verksted.

22.09.1954: Grunnstøtte og sank i raftsundet på reise Bergen - Kirkenes i nordgående hurtigrute. Kjelen eksploderte og etter 20 min sank "Nordstjernen" på 57 meters dyp. 5 mann omkom.

Les fullstendig historie om skipet her

 
Real Time Analytics