Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Lyra (LFDG/LCSU)

DS Lyra (LFDG/LCSU)

Profil av Lyra, Mike Bent
Profil av Lyra, Mike Bent

I Hurtigruten (avløserskip) 1945-1953

05.1912: Levert fra A/G Vulcan, Stettin som "Prinz Eitel Friedrich", for Neue Dampfer Compagnie, Stettin, Tyskland, som bygg nr: 325.

Tonnasje: 1474 brt., 835 nrt., og en lasteevne på 1612  tdw.

Hoveddim: Loa: 241 fot B? D?

Maskineri: 3. exp. dampmaskin (Vulcan), ytelse 1180 iHK, fart 11,5 knop.

01.08.1914: Beslaglagt av Russland i St. Petersburg. Tildelt Keiserlige Russiske Marine som transportskip "Fert".

1915: Ombygget til minelegger.

1918: Tilbakelevert Neue Dampfer Compagnie, Stettin, Tyskland, som "Prinz Eitel Friedrich".

1922: Omdøpt "Schlesien"

1923: Rederiet omdøpt Stettiner Dampfer Compagnie, Stettin, Tyskland.

05.1925: Innkjøpt av Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, omdøpt "Lyra"

09.1939: Leiet av Det Kongelige norske forsvardepartement som troppetransportskip.

06.1940:  Disponering overtatt av Nortraship.

1945: Returnert til rederiet.

1945: Inn i hurtigrutefart for D/S Nordstjernen som var inne på verksted.

1945-1953: Periodisk avløserskip i hurtigruten.

02.1954: Solgt til Sivert Bakke Bergen, omdøpt "Nora".

05.1954: Solgt til Adel Abdul-Waha, Beirut, Libanon. Omdøpt "Lyra".

09.07.1958: Grunnstøtte utenfor Tor i Rødehavet.

 
Real Time Analytics