Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Lyngen (LEJX)

DS Lyngen (LEJX)

Profiltegning av Lyngen, Mike Bent
Profiltegning av Lyngen, Mike Bent

Reserveskip i hurtigruten 1945-1949

Historie:

11.1931: Levert fra Trondheims mek. Verksted, som "Lyngen", for Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø., bygg nr.: 199.

Tonnasje: 489 brt., 272 nrt., og en lasteevne på 171 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 160,31/31,2/11,5 (Fot).

Maskineri: 3. exp. dampmaskin (TMV), ytelse 618 ihk, fart 12 knop.

1931: Inn i selskapets langruter.

30.06.1934: Satt inn i Svalbard-ruten for første gang. Gikk 5 turer her pr. år.

1939: Leid ut til Den Norske Marine som depotskip for 3. ubåtkompani i Ofoten.

06.1940: Overtatt av Deutsche Kriegsmarine i Harstad.

8-11.1945: Innsatt i hurtigrutefart mellom Tromsø og Kirkenes.

11-12.1947: Innsatt i hurtigruten Tromsø - Kirkenes T/R.

02.1948: Utleid til Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, og satt inn som reserveskip i hurtigruten for selskapets skip "Lofoten".

1949: Tilbakelevert rederiet.

1965: Siste tur til Svalbard 11 turer gjennomført dette året.

1966: Solgt til Alfred Jensen, Sifjord/Senja. Ombygget til fiskebåt. Arbeide utført ved Bodø Skipsværft. Omdøpt "Alfred Jensen".

Nytt maskineri: June Munktel dieselmotor, ytelse 1200 bhk.

Ny tonnasje: 474 brt.

1973: Overtatt av Ottar Jensen Partrederi, Senja.

1982: Solgt til partrederi Alfred Jensen (Idar Andreassen), Harstad.

1984: Rederiet flyttet til Kaldfarnes.

1986: Kondemnert og avrigget. Opplagt i Harstad.

02.07.1987: Senket utenfor Harstad.

 
Real Time Analytics