Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Lofoten/Vågan (LKGQ/LDTQ)

DS Lofoten/Vågan (LKGQ/LDTQ)

Fargebilde av D/S Lofoten mens den ligger ved kai i Svolvær. Trolig tatt på 30-40 tallet.
Fargebilde av D/S Lofoten mens den ligger ved kai i Svolvær. Trolig tatt på 30-40 tallet.
D/S "Lofoten" (Foto: Johnson & Sotberg, Bodø. Per Rydheim`s samling)
D/S "Lofoten" (Foto: Johnson & Sotberg, Bodø. Per Rydheim`s samling)
Profil av Lofoten, Mike Bent.
Profil av Lofoten, Mike Bent.

I Hurtigruten 1932-1964

02.1932: Levert fra Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad, som "Lofoten", til Vesteraalens Dampskibsseklskab, Stokmarknes, bygg nr. 269. Lasterommene innredet som kjølerom. Pris 1,3 Nkr.

Tonnasje: 1571 brt., 915 nrt., og en lasteevne på 760 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 248,6/38,1/14,4 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (FMV), ytelse 359 nhk, 2200 ihk, fart 17,25 knop.

24.02.1932: Inn i nordgående hurtigrute fra Bergen med kaptein Alf Korneliussen på broen.

02.1942: Rekvirert av den tyske okkupasjonsmyndigheten for å føre Himler og Terboven til Kirkenes og tilbake.

12.10.1942: Angrepet av en ubåt utenfor Syltefjord, for vestgående. Ubåten angrep med kanonild. "Lofoten" berget seg med å øke farten til 16 knop, og klarte således å gå fra angriperen.

10.1942: Truffet av en torpedo på Saltenfjorden sør for Bodø, men torpedoen eksploderte ikke.

21.10.1944: Rekvirert for transport av sårede under evakueringen av Finnmark. Besetningen stod ombord mot garanti å ikke måtte seile lenger nord enn Hammerfest.

08.1945: I dokk ved Bergens mek. Verksted, Laksevåg.

25.01.1948: Gikk pågrunn ved Kjelsvik på Nordkynhalvøya i kuling og snøtykke. Kom av for egen maskin, men roret var slått fast. Fikk assistanse av tråleren "Derby County", som slepte skipet til Honningsvåg. Skipet hadde små bunnskader og lekkasjer. Til Trondheim for reparasjon, her ble også skipet modifisert. Oljefyring ble installert, og fikk påmontert radar.

1949: Tilbake i hurtigrutefart.

05.02.1958: Til Akers mek. Verksted, Oslo. Her ble salongen pusset opp, og brannvarslingsutstyr lagt inn, samt at skipet fikk hydraulisk dekksmaskineri, samt to nye hjelpemotorer.

05.04.1958: Tilbake i hurtigrutefart.

12.1963: Omdøpt "Vågan".

03.01.1964: Kolliderte med selskapets godsrutebåt "Nordkyn" da skipet skulle legge til kai i Stamsund. "Vågan" fikk knust 3 lugarer og en del skade på overbygningen.

14.05.1964: Til Bergen for siste gang i hurtigruten. I dokk ved BMV, Laksevåg.

23.05.1964: Solgt til Troodos Shipping & Trading Ltd. Omdøpt "Kypros". Ombygget med utfallende stevn og en stor strømlinjeformet skorstein. Inn i rutefart mellom Piaeus, Limassil og Haifa.

10.11.1966: Brøt ut brann ombord mens skipet var for inngående Haifa fra Brindisi og Lmassol. Skipet satt på grunn 200 meter fra stranden, uten at noen kom til skade. Restene av vraket ble hugget opp i Haifa.

Les historien om skipet her

 
Real Time Analytics