Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.07.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Kong Harald (JSQN/LEGV)

DS Kong Harald (JSQN/LEGV)

D/S Kong Harald. Foto scannet fra boka hurtigruten 1943, av Reidar Stavseth.
D/S Kong Harald. Foto scannet fra boka hurtigruten 1943, av Reidar Stavseth.
Profil av Kong Harald, Mike Bent
Profil av Kong Harald, Mike Bent

I Hurtigruten 1919-1950

10.1890: Levert fra Joh. C. Tecklenborg, Geestemunde, som "Kong Harald" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr.: 102. Sertifisert for 300 passasjerer i kystfart. Kapasitet 70 køyeplasser. Kontraktspris 400000,- Nkr.

Tonnasje: 955 brt., 588 nrt., 511 PC.

Hoveddim: Loa/B/D 209,8/28,9/13,0 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (H. Pauksch, Landsberg), ytelse 800 ihk, fart 12 knop.

1890: Innsatt i rederiets Hamburg-rute og turistrute til Nordkapp om sommeren.

1892: På verksted for omgjøring av innredning

1894: Til Nordre Verft, Trondheim, etter kollisjon med Bergenske "Orion" på Ålesunds havn.

17.04.1897: Kolliderte med "Olav Trygvesøn" utenfor Fuglehuk. Til Akers M.V., Oslo for reparasjon.

23.02.1900: På grunn med akterenden ved Ballstad i Lofoten. Til Trondheims mek. Verksted for reparasjon.

1909: Forlenget Loa/B/D 230,6/30,2/20,3 (fot). Ny tonnasje: 1110 brt., 679 nrt., og en lasteevne på 865 tdw. Kostnad ca 254000,- Nkr.

17.06.1924: Kolliderte med selskapets hurtigruteskip "Haakon Jarl" på vestfjorden. "Haakon Jarl" gikk til bunns. 17 mennesker omkom.

01.1929: Brøt det ut brann akter på 1. plass. Til Trondheim på verksted ved Nordre Verft og Trondheims mek. Verksted. Reparert og totalt ombygget. Midtskipshuset igjen kledd, bygget ny bro og bestikklugar på båtdekket.

06.10.1937: Fikk maskinskade ved Ørnes, og måtte slepes til Trondheim av bergningsbåtene "Parat" og "Traust", for reparasjon.

12.1941: Oppbrakt av britiske krigsskip utenfor Lødingen. Planen var å ta skipet over til Storbritannia. Men pga. kullmangel fikk skipet bli.

21.01.1943:  Angrepet av to MTBèr i Frøysjøen ved Bremanger, torpedoene bommet og detonerte mot land.

27.02.1946: Første hurtigruteskip som anløp Øksfjord etter krigen på tur til Kirkenes.

02-07.1948: Til Trondheims mek. Verksted, for omfattende ombygging. Hun fikk en høy avrundet bro, og en lav og moderne skorstein. Båtdekket ble bygget sammen. Innredningen ble pusset opp og modernisert.

17.10.1950: Grunnstøtte på Heggebåen ved Florø, med full båt. Situasjonen var kritisk en stund da det så ut til at skipet kom til å kante. Bergningsbåten "Uller" kom til assistanse, og slepte skipet til Trondheim hvor hun ble lagt i opplag.

02.1951: Solgt til Remorquage Letzer SA, Antwerpen/Ostende. Omdøpt "Westende", for kr 500000,- Nkr, skipet ble brukt som "badebåt".

20.06.1954: Ankon Brugge for hugging.

 
Real Time Analytics