Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Kong Halfdan (JSPD)

DS Kong Halfdan (JSPD)

D/S Kong Halfdan. (Foto scannet fra en tidligere publikasjon.)
D/S Kong Halfdan. (Foto scannet fra en tidligere publikasjon.)
Profil av "Kong Halfdan", Mike Bent.
Profil av "Kong Halfdan", Mike Bent.

I hurtigruten 1898 -1918

Historie:

1874: Levert fra W. Lindbergs AB, Stockholm, som "Sirius" for Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm, Sverige, bygg nr.: 91. Stormdekket gods og passasjerfartøy.

Tonnasje: 574 brt., 402 nrt.

Maskineri: 2 syl. comp. (Lindberg), ytelse 120 nhk, 400 ihk.

Hoveddim: Loa/B/D 171,1/24,9/18,8 (fot).

1876: Grunnstøtte på Svenska Bjørn i Øresund, fikk store skader.

1877: Brakt flott, solgt på offentlig auksjon til Oscarshamns mek. Verksted for reparasjon.

1878: Solgt til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, omdøpt "Kong Halfdan", pris 200000,-.

02.1882: Satt pågrunn i fjæren i Skjervøy under storm. Dokksatt i Bergen for reparasjon av bunnskade.

1889: Kolliderte med "Henrik Wergeland",

1891: Ny stormast montert. Nytt skandekk rundt akterskipet.

1893: Grundig overhalt donkey kjele fra "Pr. Christie" montert.

25.08.1894: Kolliderte med D/S "Hægholmen" i Vrængen. Dokksatt i Christiania for reparasjon av skade. Ny Skorstein.

01.12.1895: Til Trondheim mek. Verksted for ombygging.

07.1896: Omfattende maskinoverhaling sluttført. Overhalt hovedkjele fra "Tordenskjold" montert. Nye dekkshus. All innredning fornyet.

Ny tonnasje: 574 brt., 402 nrt., og en lasteevne på 350 tdw.

31.07.1896: Ferdig reparert og innsatt i rutefart.

09.1898: Innredet 3. plass i forrommet. Karthus monert på bro.

01.10.1898: Innsatt i utvidet hurtigrute Trondheim - Hammerfest - Vadsø T/R.

01.07.1899: Avløst av Bergenske "Orion".

07.1899: 3. plass innredning demontert etter avsluttende hurtigrutefart.

07.1900: Inn i hurtigrutefart.

02.1905: Avløst av "Haakon Adalstein".

07.1906: Inn i utvidet hurtigrutefart.

01.1907: Til Trondhei mek Verksted, Trondheim, for modernisering. Ny maskineri: dobbel comp. dampmaskin (TMV) innstallert, ytelse 550 ihk, fart på last 11 knop.

1896: Ny maskin 2 syl. comp. (TMV).

1907: Ny maskin: 4 syl. 3 exp. (TMV), ytelse 82 nhk.

12.1917: Inn i hurtigruten som avløser fartøy.

1918: Grunnstøtte ved Ruselv i Lenangen i nordgående hurtigrute fra Tromsø med stykkgods og 70 passasjerer.

 
Real Time Analytics