Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Kong Haakon (LEGU)

DS Kong Haakon (LEGU)

D/S Kong Haakon. (Foto: Ukjent, Per Rydheim`s samling)
D/S Kong Haakon. (Foto: Ukjent, Per Rydheim`s samling)
Profil "Kong Haakon", Mike Bent
Profil "Kong Haakon", Mike Bent

I Hurtigruten 1919-1950

Historie:

.08.1904: Levert fra Schømer & Jensen, Tønning, som "Kong Haakon" til Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger, bygg nr.: 52. Sertifisert for 400 passasjerer i kystfart.

Tonnasje: 874 brt., 472 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 196,0/28,7/21,1 (fot).

Maskineri: 3. exp. dampmaskineri (S&J), ytelse 1200 ihk, fart 13,2 knop.

07.1919: Inn i hurtigrutefart.

08.02.1924: Grunnstøtte ved Rogevær, og ble satt påland for ikke å synke.

1927: Tatt ut av hurtigruten ved levering av "Sanct Svithun". Tilbake til Kystruten.

1927-40: Avløserskip i hurtigruten.

02.1942: Tyske oppukasjonmakten påla at skipet måtte bytte navn til "Kong Sverre"

03.1944: I nordgående rute ved Stad ble den angrepet av en undervannsbåt, tre torpedoer avfyrt men ingen traff.

20.04.1944: Lå ved kai i Bergen da det Hollandske transportskipet "Vorbode" lastet med dynamitt eksploderte. Gikk for egen maskin til Stavanger, hvor den lå til freden kom.

05.1945: Omdøpt "Kong Haakon" igjen. Samme år ble skipet satt i fart på nytt etter reparasjon og ombygging ved rederiets eget verksted.

Ny tonnasje: 875 brt., 519 nrt.

01.1953: Solgt til hogging ved Eisen & Metall A/G, Hamburg, for opphugging.

23.02.1953: Forlot Stavanger under slep for Hamburg.

 
Real Time Analytics