Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  22.10.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Kong Gudrød (MGFB/LEGT)

DS Kong Gudrød (MGFB/LEGT)

Kong Gudrø. Foto: Ukjent
Kong Gudrø. Foto: Ukjent
Profil av Kong Gudrø, Mike Bent
Profil av Kong Gudrø, Mike Bent

I Hurtigruten (avløserskip) 1929-1935

Historie:

09.1910: Levert fra Trondheim mek. Verksted, Trondheim, som "Kong Gudrød" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, som bygg nr.: 143. Sertifisert for 160 passasjerer i kystfart, og 100 i internasjonal fart.

Tonnasje: 1091 brt., 648 nrt., og en lasteevne på 1000 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 237,2/30,9/21,8 (fot)

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (TMV), ytelse 800 ihk, fart ca 12,5 knop.

1910: Inn i den kombinerte gods og passasjer ruten på Hamburg.

21.12.1912: Kolliderte med svenske "Norge" i Elben.

1929-35: Inn i hurtigruten som reserveskip.

01.1936: Solgt til  Parnu Laeva A/S, Parnu, Est. Omdøpt "Estonia".

08.1940: Overtatt av Staatl. Estnische Schiffahrts-Ges., Tallin, USSR.

22.06.1941: Tatt som prise av tyske MTB S 27 og S 28. Ført til Turku, erklært god prise.

1941: Registrert som "Estonia" for Deutsches Reich (Schmidt, Witte & Co.), Danzig, Tyskland.

1945: Registrert som "Estonia" for Schmidt, Witte & Co., Hamburg, T-V, og opplagt i Kiel i flere år.

1953: Solgt til Landesbak & Giro - Zentrale Schleswig - Holstein, Kiel, T-V, om ombygget til motorlasteskipet ved Werft Nobiskruge, Rendsburg. Omdøpt til "Volker Waap". 7 syl. 2T Sulzer fra 1942 installert.

1954: Solgt før ferdiggjørelse til S.Stein, Hamburg, omdøpt "Mønkedam".

1956: Ny Sulzer motor installert.

1963: Solgt til Lubeck Linie A.G., Lubeck, omdøpt "Overbeck". Traffikkerte på Stockholm i mange år med biler.

1967: Solgt til Antwerpe Kustvaart Mij., Antwerpen. Omdøpt "Boom"

1967: Solgt til F. Carron, Antwerpen.

1968: Solgt til G. Tzortzis, K. Syskiasog og P. Bouldourinis, Pireus, Hellas, omdøpt "Eftychia".

1970: Omdøpt "Phaedra".

1997: Ut av registrene.

 
Real Time Analytics