Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  26.04.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Haakon Jarl (JSPG)

DS Haakon Jarl (JSPG)

D/S Haakon Jarl. (Foto: Ukjent.)
D/S Haakon Jarl. (Foto: Ukjent.)
Profil av "Haakon Jarl", Mike Bent.
Profil av "Haakon Jarl", Mike Bent.

I Hurtigruten 1914-1924

1879: Levert fra Motala mek. Verkstad AB, Lindholmend Verkstad, Göteborg, som "Haakon Jarl" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr 272. Lugar kapasitet for 52 passasjerer. Kontraktspris 320.000 Nkr.

Tonnasje: 899 brt., 548 nrt., og en lasteevne på 500 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 186,6/27,1/15,2 (fot).

Maskineri: 2 syl. comp. (Motala), ytelse 119 nhk, 630 ihk.

1879: Innsatt i rederiets Hamburgrute.

19.08.1888: Kolliderte med "Kristiansund" ved Moldøen. Forstevn brukket. Plater skadet. Rekke svinerygg og halegatt  bortrevent. Til Laxevåg M.V. Bergen for reparasjon.

3-10.1891: Forlenget med 16,6 fot. Ny hoved og donkeykjele. Dampstyreapparat montert.

08.11.1900: Propeller løsnet ved Tromsø. Skipet forhalt og landsatt i fjæren, hvor propellen ble festet.

¨6-7.1902: Reparert ved Trondheim mek. Verksted. Ny skorstein.

4-12.1906: Ombygget og modernisert ved Akers mek. Verksted, Oslo. Nytt maskineri: 3 exp (Akers M. V.), ytelse 127 nhk, 760 ihk, fart 11 knop. Ny skorstein. Ny tonnasje: 873 brt., 524 nrt., og en lasteevne på 700 tdw.

30.03.1908: Kolliderte med "Falkniss" på Vardø havn.

14.05.1914: Inn i hurtigrutefart som avløsning-skip med avg. fra Trondheim for Bergen.

01.10.1914: Inn i fast hurtigrutetrafikk ved utvidelse med 10 skip i ruten.

10.02.1916: Rente i hekken på "Richard With" under manøvreringen på havnen i Trondheim, og skadde RW rekker og øvre dekk.

17.06.1924: Kolliderte med selskapets andre hurtigruteskip "Kong Harald" på vestfjorden, og sank. Skipet var på reise Trondheim - Kirkenes med post, passasjerer og stykkgods. 7 av passasjerene og 10 av besetningen omkom.

 
Real Time Analytics