Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  15.11.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Finmarken (MHRD/LDVK)

DS Finmarken (MHRD/LDVK)

D/S Finmarken. Foto, ukjent.
D/S Finmarken. Foto, ukjent.
Profiltegning av Finmarken, Mike Bent.
Profiltegning av Finmarken, Mike Bent.

I Hurtigruten 1912-1956

Historie:

9.1912: Levert fra Trondheims mek. Verksted for Vesteraalens DS, Stokmarknes, som bygg nr 151.

Tonnasje: 987 brt., 659 netto, lasteevne 580 tdw.

Dimensjoner:  Loa/B/db: 226`-3"/31`-9"/15`-7"

Maskin: Triple exp. dampmaskin (TMV) som utviklet 1550 iHK, 242 NHK.

26.06.1922: Deltok i åpningen av Risøyrenna med Kong Haakon ombord.

04.12.1936: Grunnstøtte ved Hanøy/Stokmarknes

1944: Deltok i evakueringen fra nordnorge.

12.1945: Til Götaverken, Göteborg, for ombygging. Nytt midtskipshus og dekkshus akter montert. Oljefyr installert.

Ny tonnasje: 1197 brt., 836 netto, 350 tdw.

Sertifikat for 305 passasjerer, hvorav køyeplass for 122.

11.1946: Inn i hurtigrutetrafikken.

1.1956: Omdøpt "Vågan" da den nye "Finnmarken" ble satt inn i hurtigruten.

4.1956: I opplag, Bergen.

1.1957: Solgt til Rogaland Sjøguttskole, Stavanger for kr. 600.000,- og omdøpt til "Gann".

12.1960: Solgt til opphugging i Holland. Deler av fartøyets 1.plass røykesalong i land tatt og oppsatt på Bergen Sjøfartsmuseum.

 
Real Time Analytics