Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  25.09.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Erling Jarl

DS Erling Jarl/Bodø (JSNP/LDUK)

Tegning Mike Bent
Tegning Mike Bent
Tegning Mike Bent
Tegning Mike Bent
Tegning Mike Bent
Tegning Mike Bent

I Hurtigruten 1895-1941

Historie:

09.12.1895: Levert fra Trondheims Mek. Verksted, som "Erling Jarl" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, som bygg nr. 73

Tonnasje: 677 brt., 407 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D: 189`-6"/27`-0/15`-3/4"

Maskin: Triple exp. dampmaskin (TMV), som utviklet 835 ihk, 12 knop.

1895: Inn i hurtigrutefart.

17.12.1895: Tilbakelevert til verkstedet for utbedring av fødevannspumpen.

31.12.1895: Levert pånytt og innsatt i hurtigrutetrafikk.

1.1896: Grunnstøtte i Grøtsund. Dokksatt for rep. av propeller.

13.10.1896: Grunnstøtte ved Rolnæsholmen utenfor Harstad. Maskinrommet vannfylt. Brakt flott med assistanse og baugsert til Harstad av D/S "Haalogaland". Betydelig inntrykket bunn under maskinrom.

28.10.1896: Ankomst Trondheim for reparasjon.

17.04.1897: Grunnstøtte ved Agdenesfjorden. Fortsatte il Bodø. men returnerte til Trondheim for dokking og rep. ved Trondheims mek. Verksted.

01.07.1897: Inn i hurtigrutefart (D/S Jupiter ut)

30.08.1899: Ut av ruten for alminnelig vedlikehold.

4.1900: 5 års besiktigelse av hovedkjelen i Bergen.

06.01.1906: Mistet lyskastere og deler av rekken under dårlig vær ved Skrova.

31.01.1906: Kom til Trondheim med D/S "Juno" på slep, som hadde fått maskinskade på Folla.

29.06.1908: Forlenget ved Trondheims mek. Verksted: 14`-8". Ny hovedkjele, skorstein og fokkemast montert. Kostnad ca 200 000,- kr.

Ny tonnasje: 737 brt, 426 nrt, og en lasteevne på 250 tdw.

23.02.1909:  Tilbake i hurtigrutefart.

09.07.1909: Liggende på Finnsnes på nordg. p.g.a kjeleskade. Slept til Trondheim av bergningsbåten "Parat" (D/S "Olav Kyrre" innsatt som erstatning i hurtigruten.)

27.08.1910: Grunnstøtte ved Oterværgrunnen nær Meløyvær.

28.08.1910: Til Tromsø med kjeleskade ut av ruten for rep.

20.01.1916: Kolliderte med "Jernbarden" i innseilingen til Kristiansund.

20.02.1919: Grunnstøtte ved Bogskjærene ved Brønnøysund.

08.09.1919: Kolliderte med D/S "Argus" på Bergen havn.

6.1921: Støtte baugen i hekken på D/S "Finmarken" under manøvrering til kai i Trondheim.

16.06.1923: Grunnstøtte i Hindøsund i Sunnfjord.

27.02.1924: Kolliderte med D/S "Alten" ved Vadsø kai.

15.03.1924: Rente på M/K "Sjøstjernen" utenfor Vardø i dårlig vær. Skøyten ble kappet i to, to mann omkom.

25.02.1925: Grunnstøte i Steinsundet.

6.1937: Ut av Hurtigrutefart (D/S "Prins Olav inn"). I opplag i Trondheim. I bruk som avløserskip i Hurtigruten.

4.1940: Rekvirert til tjeneste for de alliertes styrker i nordnorge.

7.1940: Inn i hurtigrutefart.

28.01.1941: Grunnstøtte og sank ved Brønnøysund på nordgående. 1 mann omkom. Vraket hevet og solgt til Erling Sannes i Bodø.

4.1942: Ferdig reparert og utleid til Ofotens Dampskibsselskab, Narvik. Skorsteinen malt om i ODS farger, skipet døpt "Bodø".

27.02.1943: Grunnstøtte ved Bogskjærene nord for Brønnøysund og sank på dypt vann.

1960: Vraket hevet og hugget ved Høvding i Sannesjøen.

 
Real Time Analytics