Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Annonse:
Skipsmagasinet.no, 11.årgang.  20.01.2018: Hurtigrutene.info > Alle skip > DS Christiania (LDCQ)

DS Christiania (LDCQ)

I Hurtigruten 1944-1948

07.1895: Levert fra Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, som "Christiania" for Christiania Kyst - Dampskibsselskab (Bertrand Heyerdahl), Kristiania, bygg nr.: 54.

Tonnasje: 646 brt., 371 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 180,5/27,3/19,7.

Maskineri: 3. exp. dampmaskineri (Helsingør JS&MB), ytelse 153 nhk, 800 ihk, fart: 13 knop.

28.08.1898: Grunnstøtte utenfor Åna - Sira. Skipet fikk store bunnskader, men klarte å komme seg inn til Åna - Sira, der hun ble landsatt. Kondemnert og overtatt av assurandøren.

1899: Innkjøpt av Det Stavangerse Dampskibsselkab, Stavanger. Hevet og slept til Nylands Værksted, Kristiania, for reparasjon, og ombygging. Bla. ble en av skorsteinene fjernet.

Ny tonnasje: 653 brt., og 353 nrt.

17.02.1926: Grunnstøtte og sank utenfor Jomfruland. Ble etter en tid hevet og slept til Stavanger.

04.1927: Satt i fart på ny etter reparasjon og ombygging, på rederiets eget verksted.

Ny tonnasje: 727 brt., 375 nrt.

20.04.1944: Innsatt i hurtigruterafikk.

19.10.1944: Skadet av magnetisk mine i Åramsundet på Sunnmøre. Lagt opp i Hjørundfjorden til krigen var slutt.

1945: Reparert og satt i fart pånytt.

11.1952: Solgt til hugging ved Michael Brecken & Co`s skrapverft i Granton, Skotland.

 
Real Time Analytics